Nowości w klasie "1000"
Jak to zwykle bywa, wszyscy liczący się z klientelą producenci starają się pokazać coś nowego w nowym roku. Tak jest i tym razem. Postaramy się zaspokoić waszą ciekawość prezentując nowości roku 2004. Na początek zajmiemy się klasą "jednego litra" gdzie nowości zaprezentowały już trzy firmy wielkiego formatu: Honda, Kawasaki i Yamaha.
Kawasaki zmieniło zupełnie stylistykę pojazdu, jest on teraz dużo węższy niż starszy model co ma poprawić aerodynamikę i, co tu dużo mówić, przyczynić się do polepszenia osiągów. Przednie zawieszenie wykorzystuje teraz teleskopy upside-down co ma polepszyć precyzję kierowania. Hamulce wykorzystują oczywiście radialne, 4-tłoczkowe zaciski, a tarcze hamulcowe są faliste. Zmiany przeszedł także silnik: blok cylindrów i górna część skrzyni korbowej to teraz jeden odlew. Średnica cylindra wynosi 76 mm, a jego skok zmniejszył się do (zaledwie) 55 mm dzięki czemu stał się najbardziej "krótkoskokowy" w swojej klasie. Moc ma wynosić ponad 164 KM, a dostarczaniem paliwa zajmuje się teraz wtrysk wykorzystujący dwie przepustnice (podobnie jak w Suzuki GSX-R 1000).
Yamaha YZF-R1
Honda CBR 1000RR
Grzegorz Kaczor