Honda ST125 Dax: nowoczesny minibike w retro wydaniu wraca do Europy

Karol Biela

Oprac.: Karol Biela

Po 41 latach nieobecności model Dax powraca do europejskich klientów, a wraz z nim niskie spalanie i sporo retro stylu. Nowa Honda ST125 Dax oferuje 12-calowe koła, dwumiejscową kanapę i silnik o mocy 9,4 KM.

Honda ST125 Dax powraca na europejski rynek. Stylistyka retro skrywa jednak nowoczesne rozwiązania, jak np. system ABS w układzie hamulcowym
Honda ST125 Dax powraca na europejski rynek. Stylistyka retro skrywa jednak nowoczesne rozwiązania, jak np. system ABS w układzie hamulcowymInformacja prasowa (moto)

Można by powiedzieć, ze historia zatoczyła koło. A dokładnie dwa i to 12-calowe. Otóż w 1969 roku w Europie i w USA zadebiutowała pierwsza generacja Dax'a - japońska "motorynka" występowała w wersji 50 ccm oraz 70 ccm, ale w każdej z tych wersji singielek zblokowany był z 3-biegową skrzynią.

Minimalistyczny styl bardzo przypadł do gustu klientom i w 1972 roku zaprezentowano ST90 Mighty Dax z większą jednostką napędową oraz 14-calowymi kołami.

Potem jeszcze był 1995 rok i wielki powrót po 14 latach nieobecności w gamie - niestety, po ośmiu latach model ten wycofano z produkcji.

Aktualnie europejski oddział Hondy potwierdza, ze w sezonie 2023 Dax powróci na europejskie rynki i jest duże prawdopodobieństwo, że pojawi się także w polskich salonach.

Nowoczesny mini bike w retro wydaniu

Na razie nie znane są daty debiutu u dealerów ani ceny, ale wiadomo już, że "125-tka" spala średnio 1,6 litra na 100 kilometrów a pełny zbiornik o pojemności 3,8 litra pozwoli na przejechanie 237 kilometrów bez tankowania.

Wyświetlacz LED nowego Dax-a oferuje m.in. cyfrowy prędkościomierz wraz z licznikiem głównym, dziennym oraz wskaźnikiem paliwaInformacja prasowa (moto)

Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI pozwala uzyskać 10,8 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 5000 obr./min., ale chłodzenie nie odbywa się z pomocą osobnego układu z cieczą, ale samym powietrzem.

Ważący 107 kg motocykl otrzymał z przodu widelec upside-down o skoku 100 mm, natomiast przy tylnym kole pracują dwa amortyzatory o skoku 120 mm.

Honda ST125 Dax powraca na europejski rynek

Honda ST125 Dax powraca na europejski rynek

Honda ST125 Dax powraca na europejski rynek 
Honda ST125 Dax powraca na europejski rynek 
Honda ST125 Dax powraca na europejski rynek 
Honda ST125 Dax powraca na europejski rynek 
Honda ST125 Dax powraca na europejski rynek 
Honda ST125 Dax powraca na europejski rynek 

Warto też dodać, że zarówno przedni hamulec z tarczą o średnicy 220 mm, jak i tylna 190-milimetrowa tarcza współpracują z systemem ABS.

Honda ST125 Dax powraca na europejski rynek 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas