Honda CL500 to stylowy, miejski scrambler. Wystarczy prawo jazdy kat. A2
Honda CL500 to nowy motocykl japońskiego producenta, który balansuje pomiędzy modnym wyglądem, a dobrymi właściwościami użytkowymi. Czy ten zestaw cech sprawia, że jest to maszyna na każdą okazję? Sprawdzamy stylowego scramblera z Kraju Kwitnącej Wiśni, który jest dostępny dla kierowców z prawem jazdy kategorii A2.
Honda CL500 to retro scrambler w nowoczesnym wydaniu
Stylistyka Hondy CL500 nawiązuje do pierwszej drogowej terenówki Hondy - CL72 z 1962 roku. Dzięki temu mamy wrażenie obcowania z klasykiem. Szeroka kierownica, płaskie, długie siodło, skok zawieszenia większy niż w pojazdach szosowych, opony kostki czy wysoko poprowadzony tłumik oraz przedni błotnik przypominają pojazdy enduro. Niektóre elementy, takie jak gumowe osłony rur teleskopu, poprzeczka na kierownicy czy okrągłe lusterka, przenoszą nas w przeszłość. Ale pojazd jest jak najbardziej współczesny.
Lampa wykonana w technologii LED, cyfrowe wskaźniki i wszechobecna elektronika są znakiem czasu. Technika bazuje na kultowej, sprawdzonej i bardzo cenionej, dwucylindrowej Hondzie CB500. W ofercie znajdziemy szeroki wachlarz akcesoriów dodatkowych, dzięki czemu łatwo spersonalizować pojazd w kierunku klasyki, turystyki lub lekkiego terenu.
Stylistyka tego motocykla to kwestia dyskusyjna. Jeśli oczekujemy modelu wyciągniętego z przeszłości w skali 1:1 to będziemy rozczarowani. Jeśli jednak poszukujemy współczesnego, nowoczesnego pojazdu w bardziej klasycznej obudowie, interpretacji dawnych modeli, moim zdaniem Honda CL500 ma szanse zrobić na nas dobre wrażenie. Ja polubiłem jej stylistykę i właściwości jezdne, ale o tym później.
Honda CL500 - wrażenia z jazdy
Kiedy usiądziemy za sterami Hondy CL500, szybko dociera do nas jak bardzo swobodna i naturalna jest pozycja kierowcy. Poczucie komfortu potęgowane jest przez miękkie siodło i podobnie zestrojone zawieszenie. Motocykl jest zwrotny, chętnie zmienia kierunki, a niewielki promień skrętu ułatwia dojazdy do pracy w miejskiej dżungli. Silnik zestrojono tak, żeby moc i moment były dostępne w każdym zakresie i żeby motocykl spełniał wymagania na kategorie prawa jazdy A2. Skrzynia pracuje perfekcyjnie, a działanie układu hamulcowego jest intuicyjne i dobrze wyczuwalne. Jak to w Hondzie.
Prawdziwą wisienką na torcie jest rozkład masy, czyniący z tego motocykla wyjątkowo neutralnie prowadzący się pojazd. Zestrojenie elektroniki zarządzającej ABS - znowu idealne. Oczywiście, jeśli mamy ochotę, możemy mocniej odkręcić manetkę i dynamicznie przemieszczać się w miejskich warunkach. Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak na szutrach. Wprowadzanie w poślizg i kontrola motocykla w takich warunkach jest bardzo intuicyjna, a do tego sprawia mnóstwo przyjemności.
Ten motocykl zachowuje się naprawdę dobrze, jeśli zbliżymy się do końca jego potencjału. Przewidywalny, neutralny, przyjazny. Aż chciałoby się cofnąć w czasie i zabrać go na wakacje - na przykład na obóz dla surferow i wykorzystywać do codziennych dojazdów do miejscowych sklepów z wakacyjnym asortymentem. Bez ochraniaczy, bez kurtki, swobodnie i naturalnie. Jak czterdzieści, pięćdziesiąt lat temu. Prędkość autostradowa 140 km/h nie robi wrażenia na scramblerze Hondy. Jednak w głowie cały czas pojawiała się myśl: zwolnij, ciesz się jazda.
Czy Honda CL500 to motocykl, który warto kupić? Nasza opinia
Honda CL500 została zaprojektowana, jako motocykl do codziennej jazdy. Nawiązuje do godnego przodka, czerpie z jego legendy, ale jest współczesnym, radosnym jednośladem, generującym mnóstwo radości z jazdy. Ale ta przyjemność nie wynika z osiągów a swobody. To świetny pojazd dla ludzi ceniących luz, lubiących klasykę, ale tylko pod względem wizualnym. Dobry kierowca szybko wykorzysta potencjał terenowy, a także utrzyma sensowne tempo w trasie. Mniej zaawansowany doceni przyjazność i neutralność.
Jakość wykonania CL500 jest na wysokim poziomie. Przyznam, ze chciałbym ten motocykl, jako "któryś tam" w garażu, żeby zabierać go w wakacje na Mazury, a w niedzielne, upalne popołudnia zrobić nim wycieczkę wokół Warszawy. Chociaż nie jest idealnie klasyczny, potrafi sprawić przyjemność, do której będziemy wracać z sentymentem.
Ile kosztuje nowa Honda CL500 w Polsce?
Honda CL500 spełnia wymogi dla prawa jazdy A2, które można uzyskać mając zaledwie 18 lat. Japoński scrambler kosztuje 32 200 zł. Trudno znaleźć tańszy model w tej klasie wśród japońskiej i europejskiej konkurencji.
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 67 x 66,8 |
Dawkowanie paliwa | Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI |
Stopień sprężania | 10,7:1 |
Emisja CO2 | 86 g/km |
Pojemność skokowa (cm³) | 471 cm3 |
Typ silnika | Chłodzony cieczą 4-suwowy 4-zaworowy 2-cylindrowy DOHC |
Moc maksymalna (KM) | 46,2 KM (34kW) / 8500 obr./min. |
Maks. moment obrotowy (Nm | 43,3Nm / 6000 obr./min. |
Pojemność miski olejowej (Litry | 3,2 l |
Rozrusznik | Elektryczny |
Poziom hałasu | 76,1 dB / 72,9 dB |
System ABS | 2-kanałowy |
Hamulec przedni | Pojedyncza pływająca tarcza 310 mm, 2-tłoczkowe zaciski |
Hamulec tylny | Pojedyncza tarcza 240 mm, 1-tłoczkowy zacisk |
Zawieszenie przednie | Teleskopowy widelec 41 mm, skok 150 mm |
Zawieszenie tylne | Podwójny amortyzator 45 mm, 5-stopniowa regulacja napięcia wstępnego |
Rozmiar opony przedniej | 110/80R19M/C 59H |
Rozmiar opony tylnej | 150/70R17M/C 69H |
Koło przednie | Odlew aluminiowy |
Koło tylne | Odlew aluminiowy |
Pojemność akumulatora (Ah) | 12V 7Ah |
Kąt pochylenia główki ramy | 27 st. |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) | 2175 mm x 830 mm x 1135 mm |
Typ ramy | Stalowa typu Diament |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 12 litrów |
Zużycie paliwa (l / 100 km) | 3,77 l/100km |
Prześwit (mm) | 155 mm |
Lampa przednia | LED |
Masa własna pojazdu (kg) | 191 kg |
Wysokość siedzenia (mm) | 790 mm |
Wyprzedzenie (mm) | 108 mm |
Promień skrętu | 2,7 m |
Rozstaw osi (mm) | 1484 mm |
Sprzęgło | Mokre wielotarczowe, wspomagane sprzęgło antypoślizgowe |
Przełożenie końcowe | Łańcuch |
Typ skrzyni biegów | 6-biegowa manualna skrzynia biegów |
Jakub Olkowski