Nowe zasady dotyczące silników

Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) sprecyzowała na czym będą polegać zmiany zasad korzystania z silników w nowym sezonie mistrzostw świata Formuły 1 i zasady karania kierowców za nadprogramową wymianę jednostki napędowej.

Na początku stycznia FIA bez specjalnego nagłośnienia zrezygnowała z przepisu wymuszającego zastosowanie tego samego silnika w trzech kolejnych wyścigach, zamiast w dwóch, jak to miało miejsce dotychczas. Dość enigmatycznie ogłosiła, że kierowcy będą mogli bezkarnie skorzystać w trakcie sezonu z ośmiu jednostek napędowych.

Przekroczenie tej liczby ma skutkować przesunięciem ich o dziesięć miejsc do tyłu na starcie najbliższego wyścigu z cyklu Grand Prix. Te ogólne informacje wzbudziły wiele zamieszania i czołowe ekipy domagały się od federacji sprecyzowania tych zasad przed składającym się z 17 wyścigów sezonem, który otworzy 29 marca GP Australii.

Najwięcej kontrowersji wzbudzał system karania kierowców za wykorzystanie ponadprogramowej jednostki napędowej; wynikało z niego, że przesunięcie do tyłu stosowane byłoby przy każdym kolejnym starcie.

Jednak FIA ogłosiła ten przepis, który będzie stosowany tylko podczas pierwszego wyścigu po wykorzystaniu limitu silników, a kolejna kara zostanie nałożona dopiero przy następnej nieregulaminowej zmianie silnika.

Jednocześnie dozwolone będą zmiany silnika między kwalifikacjami a wyścigiem bez narażenia się na karę, ale tylko pod warunkiem, że będą skutkiem defektu lub zniszczenia spowodowanego stłuczką ewentualnie wypadkiem. Dotychczas taka czynność powodowała stratę dziesięciu lokat na starcie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas