Hamilton najszybszy w kwalifikacjach
Najlepszy czas w kwalifikacjach przed Grand Prix Hiszpanii uzyskał Lewis Hamilton, który na miękkich oponach P Zero "żółtych" przejechał jedno okrążenie w czasie 1.21,707.
Jednak z powodu błędu zespołu jego wynik został skreślony i po raz pierwszy w karierze z pole position wystartuje Pastor Maldonado z Williamsa. To pierwsze pole position dla tego zespołu od Grand Prix Brazylii 2010.
Brytyjczyk został ukarany za naruszenie artykułu 6.6.2 regulaminu technicznego F1. McLaren Hamiltona nie wrócił do depo o własnych siłach, ponieważ brakowało paliwa - a w zbiorniku powinno być go na tyle dużo, aby przekazać FIA litr do kontroli. Zespół polecił Hamiltonowi zatrzymać samochód na zjazdowym okrążeniu. Sędziowie uznali, że nie był to przypadek "siły wyższej", a tylko ona mogła usprawiedliwić zatrzymanie bolidu.Hamilton wystartuje z ostatniego pola.
Broniący tytułu Niemiec Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) uplasował się w sobotę na ósmej pozycji. W decydującej, trzeciej sesji nie zaliczył okrążenia pomiarowego.
Reklama
Na podobną zagrywkę taktyczną zdecydował się inny niemiecki kierowca, siedmiokrotny mistrz świata Michael Schumacher (Mercedes-AMG). Powodem były zmienne prognozy pogody (możliwy deszcz) i wynikające z tego powodu kłopoty z doborem odpowiedniego ogumienia.
W drugiej części "czasówki" odpadli m.in. Brytyjczyk Jenson Button (McLaren-Mercedes) i Australijczyk Mark Webber (Red Bull-Renault).
Jeszcze wcześniej spore kłopoty miał Narain Karthikeyan (Indie/HRT-Cosworth), który jako jedyny nie osiągnął wymaganego minimum 107 procent czasu zwycięzcy Q1, czyli Hamiltona. Dlatego nie pojedzie w zawodach.
Niedzielny wyścig na torze Catalunya pod Barceloną będzie pierwszym po trzytygodniowej przerwie i zainauguruje serię rund mistrzostw świata w Europie.
Najwięcej zwycięstw - sześć - na tym obiekcie odniósł Schumacher. W ostatnich latach wygrywali jednak inni: Vettel (2011), Webber (2010) i Button.
Kwalifikacje rozpoczęły się przy temperaturze nawierzchni sięgającej 40 stopni Celsjusza, czyli nieco wyższej niż przed trzema tygodniami w Bahrajnie. To zwiększyło obciążenie, którym poddawane są opony w takich miejscach jak Zakręt 3 - najdłuższy i najszybszy na Circuit de Catalunya.
Większość zespołów przygotowuje na niedzielę strategię trzech pit stopów, zatem przy trzech dostępnych zestawach miękkiej i twardej mieszanki odpowiednie zarządzanie ogumieniem było niezwykle istotne już od samego początku kwalifikacji.
W połowie pierwszego segmentu Maldonado jako pierwszy założył miękkie opony i uzyskał najlepszy czas, potwierdzając wysoką formę prezentowaną od początku weekendu. Obaj kierowcy Red Bulla wykonali po jednym przejeździe na miękkiej mieszance, pod koniec sesji.
1. linia:
Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Renault)
Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)
2. linia:
Romain Grosjean (Francja/Lotus-Renault)
Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault)
3. linia:
Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari)
Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes-AMG)
4. linia:
Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)
Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari)
5. linia:
Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes-AMG)
Jenson Button (W. Brytania/McLaren-Mercedes)
6. linia:
Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault)
Paul di Resta (W. Brytania/Force India-Mercedes)
7. linia:
Nico Hulkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes)
Jean-Eric Vergne (Francja/Toro Rosso-Ferrari)
8. linia:
Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari)
Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)
9. linia:
Bruno Senna (Brazylia/Williams-Renault)
Witalij Pietrow (Rosja/Caterham-Renault)
10. linia:
Heikki Kovalainen (FIN/Caterham-Renault)
Charles Pic (Francja/Marussia-Cosworth)
11. linia:
Timo Glock (Niemcy/Marussia-Cosworth)
Pedro de la Rosa (Hiszpania/HRT-Cosworth)
12. linia:
Lewis Hamilton (W. Brytania/McLaren-Mercedes)