Czy polskie miasta...

...mogą pójść drogą Walencji lub Singapuru i stworzyć uliczny tor Formuły 1?

...mogą pójść drogą Walencji lub Singapuru i stworzyć uliczny tor Formuły 1?

Lokalizacja toru Formuły 1 w centrum miasta wymaga spełnienia kilku podstawowych warunków. Podstawowym kryterium przy projektowaniu takiego toru jest przepustowość ciągów komunikacyjnych (głównie szerokość ulic i zabudowy w liniach rozgraniczających).

Projekt powinien również uwzględniać widowiskowość, dzięki umiejscowienie wokół miejsc charakterystycznych dla danej lokalizacji, np. budynków czy atrakcji turystycznych.

Ostatnim kluczowym kryterium jest potencjał pod inwestycje konieczne do funkcjonowania toru Formuły 1 (strefa serwisowa, centrum obsługi toru, trybuny dla publiczności).

Reklama

Jakie warunki należy spełnić i z czym wiąże się organizacja wyścigów Grand Prix F1 w centrum miasta?

Obszar zamykany w obrysie zewnętrznym toru to około 60-100 ha. Jak pokazuje praktyka ta strefa miasta jest praktycznie wyłączona w funkcjonowania podczas weekendu Grand Prix. Komunikacja piesza może odbywać się poprzez tymczasowe, albo wybudowane kładki.

Komunikacja kołowa poza kilkoma miejscami udrażnianymi na czas pomiędzy treningami jest praktycznie niemożliwa. W niektórych przypadkach zachodzi konieczność zastosowania maskownic do torów, co ma maksymalnie wyrównać nawierzchnię, dla której wymagania na potrzeby F1 są wyjątkowo wysokie.

Tory zostały przewidziane na około 100 000 miejsc dla publiczności. Dla takiej rzeszy fanów konieczne jest stworzenie zastępczej komunikacji kołowej, która dowiezie kibiców.

Cały przebieg toru obustronnie musi zostać zabezpieczony bandami, a w przypadku szybszych prostych i okolic trybun siatkami. Na zewnątrz konieczne jest stworzenie ciągów obsługowych oraz stref technicznych (poszerzenia, w których stacjonują ekipy obsługi toru, samochody obsługi i zespołów).

Na terenie przewidzianym na strefę serwisową konieczne jest wybudowanie zespołu obsługi wyścigu. Minimum dwukondygnacyjna zabudowa poprowadzona zostałaby wzdłuż prostej startowej oraz równoległej do niej alei serwisowej. W parterze znajdowałby się garaże zespołów Formuły 1.

Nad garażami znajdowałyby się pomieszczenia obsługi. Na centrum medialne oraz pomieszczenia kierownictwa wyścigu, podium, pomieszczenia uzupełniające, można zaadaptować istniejące budynki usługowe zlokalizowane w pobliżu, bądź konieczne jest ich wybudowanie.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy