Audi wchodzi do Formuły 1. Własny zespół i własne układy napędowe
Oprac.: Mirosław Domagała
Audi ogłosiło oficjalnie, że od 2026 roku przystąpi do rywalizacji w Formule 1. Niemiecki producent zamierza nie tylko produkować własne silniki, a właściwie hybrydowe układy napędowe, ale również wystawić własny zespół, przy czym odbędzie się to przy współpracy z którymś z obecnie istniejących teamów.
Spis treści:
Decyzja została ogłoszona podczas specjalnej konferencji prasowej, która odbyła się na torze Spa, gdzie w najbliższą niedzielę odbędzie się wyścig o Grand Prix Belgii.
Audi wchodzi do Formuły 1
Audi do końca roku ogłosi szczegóły projektu, wtedy będzie wiadomo, który zespół będzie partnerem Audi. Wiadomo, że prowadzone są rozmowy ze szwajcarską Sauber Group, której zespół rywalizuje pod nazwą Alfa Romeo.
"Chcę oficjalnie ogłosić, że Audi zarejestrowało się jako producent jednostek napędowych Formuły 1. Tak więc w 2026 roku zaczniemy ścigać się w F1" - powiedział dyrektor generalny Audi Markus Duesmann podczas Grand Prix Belgii.
Rewolucja hybrydowych układach napędowych
Audi chce produkować własną jednostkę napędową w epoce, w której położy się większy nacisk na zrównoważone paliwa i zwiększony komponent elektryczny w hybrydowych układach napędowych. Przepisy Formuły 1 zakładają, że od 2026 roku wzrośnie moc generowana przez silnik elektryczny. Ma on być niemal tak samo mocny, jak doładowana benzynowa jednostka 1.6, która od 2026 roku ma być zasilana paliwem syntetycznym.
Mocniejszy silnik elektryczny wymusi zastosowanie również większych i bardziej pojemnych akumulatorów.
"Wyścigi, sporty motorowe są zakodowane w DNA Audi. Jeśli pomyślisz o Le Mans i Dakarze, zawsze odnosiliśmy tam duże sukcesy. To idealny moment na zmianę zasad, abyśmy mogli wejść do F1" - dodał Duesmann.
Audi w Formule 1
Audi nie jest nowicjuszem w sportach motorowych
Projekt będzie realizowany w zakładzie Audi Sport w Neuburg w Niemczech, niedaleko Ingolstadt. Audi jest drugim producentem odnoszącym największe sukcesy w 24-godzinnym wyścigu wytrzymałościowym Le Mans z 13 zwycięstwami, a prace nad elektryfikacją samochodu z tej serii rozpoczęto już w 2012 roku.
"Cieszę się, że mogę powitać Audi w Formule 1, kultową markę motoryzacyjną, pionierze i innowatorze technologicznym" - powiedział dyrektor generalny F1 Stefano Domenicali.
Prezydent FIA Mohamed Ben Sulayem oczekuje, że Audi podejmie długoterminowe zobowiązanie wobec F1, z czym zgodził się Duesmann.***