Wodór lepszy niż baterie?

​Władze stanu Kalifornia dofinansowały budowę 51 punktów tankowania wodoru, które są przedmiotem wspólnego projektu Shell Hydogen, Toyoty i Hondy. Projekt otrzymał dotację California Energy Commission (CEC) w wysokości 40,8 miliona dolarów.

Nowe punkty tankowania wodoru zostaną zbudowane na 48 istniejących stacjach Shella. Oprócz tego dwie stacje wodorowe dla samochodów osobowych Shell Hydrogen zostaną zmodernizowane, a na stacji tankowania ciężarówek zostanie dodany dystrybutor dla aut osobowych. W ramach współpracy z Shellem Toyota i Honda zobowiązały się do zwiększenia sprzedaży samochodów na ogniwa paliwowe, aby rozszerzyć bazę klientów stacji wodorowych Shell Hydrogen. Obecnie w Kalifornii istnieje dziewięć stacji wodorowych tej sieci. Siedem z nich powstało dzięki poprzedniej edycji programu grantowego California Energy Commission (CEC). 

Reklama

Jak podkreśla Komisja Energii CEC, inwestycja ta przyspieszy rozwój rynku stacji tankowania wodoru, aby zapewnić infrastrukturę nowym samochodom na ogniwa paliwowe, które wyjadą na drogi w latach 2021-2024. Chodzi m.in. o pojawienie się na rynku nowej generacji Toyoty Mirai, której roczna produkcja ma być 10-krotnie większa od aktualnego modelu. 

Toyota Mirai już dziś jest najpopularniejszym samochodem na ogniwa paliwowe na rynku. Do końca 2019 roku japoński koncern sprzedał ponad 10 tys. egzemplarzy tego samochodu. Wodorowy sedan swoją światową premierę miał pod koniec 2014 roku w Japonii, zaś w następnym roku wszedł na rynki Europy i Stanów Zjednoczonych. Samochód jest produkowany w znacznej mierze ręcznie w fabryce Motomachi, gdzie powstawał m.in. Lexus LFA, a obecnie jest montowany Lexus LC.  Druga generacja Mirai to sedan, pod wieloma względami przypominający swoich kuzynów spod marki Lexus. Została opracowana na modułowej platformie GA-L, dzięki której auto ma sztywniejszą konstrukcję, niżej położony środek ciężkości i lepsze właściwości jezdne od aktualnego modelu.

Nowy Mirai będzie miał o 30 proc. większy zasięg od obecnej generacji. Pod koniec 2020 roku trafi do sprzedaży w Japonii, USA i wybranych krajach Europy, zaś w Polsce będzie prawdopodobnie dostępny od 2021 roku. Aby stało się to możliwe, Toyota nawiązała w Polsce współpracę z PGNiG w dziedzinie rozwoju technologii wodorowych i budowy pierwszej stacji tankowania wodoru naszym kraju.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy