Walczymy z mitami. Elektryki będą "zjadać" opony?
Czy się to komuś podoba, czy nie w perspektywie najbliższych kilku lat czeka nas masowa przesiadka na samochody elektryczne. Ich upowszechnianie rodzi nowe, nie znane do tej pory kierowcom, problemy. Przykład? Dobór odpowiedniego ogumienia...
![Opony w autach elektrycznych zużywają się wolniej niż w spalinowych](https://i.iplsc.com/0009DS9HR1T56HV2-C322-F4.webp)
Nie jest tajemnicą, że samochody elektryczne mają skokowy przyrost momentu obrotowego (maksymalna wartość rozwijana od najniższych obrotów) i dużą masę. To z kolei pozwala prognozować, że ogumienie takich pojazdów zużywać się będzie szybciej niż w klasycznych autach z silnikami spalinowymi. Czy rzeczywiście?
Mikko Liukkula, Development Manager z Nokian Tyres, podkreśla, że powszechne opinie dotyczące opon do pojazdów elektrycznych są nieprawdziwe. Mimo że auta elektryczne generują dużą moc i mają wysoki moment obrotowy, ich wymagania dotyczące opon nie są szczególnie wygórowane, a nawet... wręcz przeciwnie.
"Opony współczesnych aut elektrycznych będą zużywać się znacznie wolniej niż w autach z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Powodem jest lepsza kontrola trakcji. Systemy wspomagające kierowcę redukują poślizg opon, wykorzystując możliwość dynamicznego dostosowania mocy, jaką oferuje napęd elektryczny. Ten system reaguje znacznie szybciej niż w tradycyjnych autach z silnikiem spalinowym, w których jego działanie opiera się na hamowaniu i redukcji obrotów silnika" - tłumaczy Liukkula. Na dowód dodaje, że ostatniej zimy przejechał 12 tys. km, a bieżnik opon zimowych w jego Tesli zużył się o niecały milimetr!
![](https://i.iplsc.com/0009DS9I448THYE2-C322-F4.webp)
Trzeba też zdawać sobie sprawę, że producenci opon nie przyglądają się biernie rozwojowi "elektromotoryzacji". Przykładowo wspomniany Nokian Tyres w testach swoich produktów wykorzystuje kilka pojazdów elektrycznych. Opony tego producenta testowane są też np. w elektrycznych taksówkach.
Obecnie trzy najważniejsze kryteria najczęściej brane pod uwagę w procesie wyboru opon do pojazdu z napędem hybrydowym lub elektrycznym to: bezpieczeństwo, poziom hałasu oraz - opory toczenia. Ta ostatnia kwestia jest bardzo ważna w przypadku auta bateryjnego. Niższy opór toczenia ma bowiem bezpośredni wpływ na wydłużenie zasięgu auta.