Unia strzeliła w stopę producentom? Szokujące dane!

W ubiegłym roku na europejskich drogach przybyło 1,28 mln "zelektryzowanych" samochodów (hybrydy i auta bateryjne). Wbrew pozorom, nie jest to jednak dobra wiadomość dla producentów aut. Przynajmniej tych ze Starego Kontynentu...

Europejscy producenci zdają się przegrywać batalię
Europejscy producenci zdają się przegrywać batalięGetty Images

Jak wynika z raportu firmy analitycznej Jato Dynamics zelektryfikowane modele stanowiły w ubiegłym roku 8 proc. ogółu zarejestrowanych w Europie nowych aut. To imponujący wynik, jeśli wziąć pod uwagę, że jeszcze w roku 2012 było to niespełna 1 proc.

Wygląda jednak na to, że zaostrzając normy emisji spalin Unia Europejska wpędziła rodzimych producentów w poważne tarapaty. Europejski rynek hybryd i aut bateryjnych zdominowali Japończycy i Amerykanie. W dziesiątce najpopularniejszych nowych aut tego typu w Unii Europejskiej znalazły się tylko dwa pojazdy lokalnych producentów!

Prym wśród zelektryfikowanych samochodów wiodą klasyczne hybrydy, na które przypada blisko 60 proc. rejestracji. Udział pozostałych - aut bateryjnych i hybryd typu plug in - w zależności od rynku rozkłada się, mniej więcej, po równo.

Najchętniej rejestrowaną w Europie hybrydą anno domini 2019 były Toyota Auris/Corolla (124,4 tys. rejestracji). Za nimi uplasowały się kolejne modele japońskiego producenta: 2. w zestawieniu Toyota C-HR (108,4 tys. rejestracji) i 3. Toyota Yaris (104,7 tys. rejestracji).

Przysłowiowym prztyczkiem w nos dla europejskich gigantów jest jednak zestawienie najchętniej kupowanych w Europie aut bateryjnych, które otwiera... Tesla Model 3. Na ten model amerykańskiego producenta zdecydowało się w ubiegłym roku aż 94,5 tys. Europejczyków!

Drugi w zestawieniu - Renault ZOE - pochwalić się może o połowę gorszym wynikiem - 45,7 tys. rejestracji. Za nim znajdziemy jeszcze inne europejskie auto - BMW i3 (32,4 tys. rejestracji). Nie trzeba chyba dodawać, że skumulowany wynik ZOE i i3 jest o 16,4 tys. rejestracji gorszy niż samej Tesli Model 3!

Warto jeszcze dodać, że najpopularniejszą w Europie hybrydą typu plug in jest obecnie Mitsubishi Outlander PHEV. Na ten model zdecydowało się w ubiegłym roku 33,9 tys. nabywców ze Starego Kontynentu, co w zestawieniu rok do roku oznacza wzrost zainteresowania o rekordowe 46 proc!

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas