Senat przyjął nowelę ustawy o elektromobilności. Są poprawki
Oprac.: Mirosław Domagała
Senatorowie, bez głosu sprzeciwu, przyjęli nowelizację ustawy o elektromobilności. Zaproponowano jednak kilka poprawek.
Senat poparł w piatek nowelę ustawę o elektromobilności z poprawkami, m.in. dot. zmian zasad tworzenia stref czystego transportu w gminach i przesunięcia w czasie kryteriów ws. udziału niskoemisyjnych pojazdów we flocie spółek samorządowych.
Za nowelą wraz z poprawkami głosowało 98 senatorów, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. Teraz nowela wróci do Sejmu.
Zaproponowana przez Senat zmiana regulacji dotyczących stref czystego transportu zakłada, że samorządy, ustanawiając takie strefy i wyznaczając ograniczenia we wjeździe do nich, kierować się mają normami emisji spalin (normami Euro).
Inna poprawka zrównuje prawa administracji publicznej z samorządową w kwestii posiadania we flocie odpowiedniej liczby pojazdów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych. Zgodnie z nią, do 1 stycznia 2024 r. wydłuża się okres, w którym samorządy - tak jak GDDKiA - nie będą musiały spełniać kryterium posiadania odpowiedniej liczby pojazdów niskoemisyjnych przy wykonywaniu zadań.
Nowe przepisy zakładają m.in. możliwość ustanawiania stref czystego transportu we wszystkich gminach, niezależnie od liczby mieszkańców. Nowela rozszerza katalog pojazdów zwolnionych z zakazu wjazdu do takich stref o specjalistyczne pojazdy Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, inne niż wykorzystywane wyłącznie do przewozu osób, a realizujące ustawowe zadania związane z ochroną ludności, bezpieczeństwem pożarowym i utrzymaniem porządku publicznego.
Nowelizacja przewiduje też, iż mając prawo jazdy kat. B będzie można prowadzić elektryczne auta dostawcze o masie do 4250 kg zamiast 3500 kg. Związane jest to z dodatkową masą baterii. Ten zapis jest kuriozalny - nie ma żadnego uzasadnienia, żeby różnicować dopuszczalną masę ze względu na napęd. Jeśli kierowca może prowadzić auto elektryczne o masie do 4250 kg, to powinien móc prowadzić auto spalinowe o takiej samej masie.
Nowela reguluje też procedury instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych. Przepisy mają ułatwić montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców danego budynku. Określa się przypadki, w jakich wspólnota mieszkaniowa czy spółdzielnia może wydać decyzję odmowną odnośnie do instalacji prywatnego punktu poboru energii przez mieszkańca oraz przyłączenia go do sieci poprowadzonej w nieruchomości. W przypadku budynków posiadających status zabytków trzeba uzyskać zgodę konserwatora zabytków.
Nowe prawo daje też możliwość udzielania wsparcia finansowego w przypadku, gdy przedsiębiorca nie kupuje pojazdu, a korzysta z leasingu.
W nowych przepisach pojawia się też definicja roweru wspomaganego elektrycznie, co ma umożliwić rozwój i wsparcie bardziej zróżnicowanych pojazdów elektrycznych. Wprowadzono także niezbędne modyfikacje pojęcia i rozwiązania dotyczące planowanego powstania infrastruktury tankowania wodoru. W uzasadnieniu wskazano, że wprowadzenie regulacji w zakresie wodoru jest konieczne, gdyż zakłada się, że nowe paliwo alternatywne znajdzie w niedalekiej przyszłości zastosowanie w różnych segmentach gospodarki w ramach zorganizowanych flot pojazdów, w logistyce przemysłowej oraz w transporcie publicznym.
Ponadto, nowela umożliwi wprowadzenie do polskiego prawa kilku dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady, w tym: dyrektywy z 20 czerwca 2019 w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego, z 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz dyrektywy z 30 maja 2018 r. ws. charakterystyki energetycznej budynków i dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej.
***