Samochodowe ładowarki na słupach oświetleniowych na początek na Pomorzu

Budowana przez PKN Orlen, w ramach Orlen Charge, sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych powiększy się o innowacyjne ładowarki na słupach oświetleniowych instalowane przez spółkę Energa Oświetlenie - poinformowała Energa, należąca do Grupy Orlen.

"Stacje ładowania pojazdów elektrycznych na słupach oświetleniowych oferowane przez Energę Oświetlenie, spółkę zależną Energi z Grupy Orlen, staną się częścią Orlen Charge. Tym samym budowana przez PKN Orlen sieć infrastruktury ładowania powiększy się o innowacyjne ładowarki i umocni swoją pozycję krajowego lidera pod względem dostępnych urządzeń" - oznajmiła w komunikacie Energa.

W informacji podkreślono, że "system ładowania pojazdów elektrycznych oferowany przez Grupę Orlen stał się pierwszym i jedynym w Polsce, który zaproponuje kierowcom dostęp do tego typu urządzeń".

Reklama

"Obecnie Energa Oświetlenie będzie aktualizować oprogramowanie na stacjach zainstalowanych w ramach pilotażu na terenie Gdyni - przy ul. Polskiej i Komandorskiej. Kolejne stacje, jakie spółka wybuduje w ramach oferty komercyjnej, będą już od początku włączane do sieci informatycznej Orlen Charge. Pierwsze tego typu urządzenia zostaną zamontowane na słupach oświetleniowych w Braniewie, Pucku, Helu, Pelplinie oraz Miastku" - wyjaśniła Energa.

Jak zaznaczono w komunikacie, w pierwszej kolejności, w ramach umów z samorządami, montowane będą pojedyncze stacje podłączone do jednego układu sterowania. "Wraz z zakończeniem obecnego etapu programu pilotażowego, prowadzonego wspólnie z władzami miasta Gdyni, spółka zakłada jednak poszerzenie oferty o urządzenia działające w sprzężeniu, czyli instalowane po kilka stacji na jednym obwodzie oświetleniowym. Co więcej, każda umowa z samorządem będzie indywidualnie ustalać zasady korzystania z urządzeń w sieci Orlen Charge" - zapowiedziała Energa.

Według niej, wcześniejsze próby wprowadzenia stacji ładowania na słupach oświetleniowych na polski rynek wiązały się z budową słupów, dedykowanych przyłączy i układów sterowania od zera, tymczasem dzięki wykorzystaniu zasobów, które już są w posiadaniu spółki bądź klienta, Energa Oświetlenie może zaproponować rozwiązanie tańsze i szybsze w realizacji, ze względu m.in. na mniejszą liczbę pozwoleń i decyzji administracyjnych niezbędnych do przeprowadzenia inwestycji.

"Urządzenia te są też bardzo elastyczne - przy niewielkiej i łatwej modyfikacji mogą ładować nie tylko auta, ale też inne pojazdy elektryczne, jak popularne obecnie hulajnogi elektryczne. Same stacje ładowania operują mocą od 3 do 22 kW, w zależności od pracy samej lampy i jej bieżącego zapotrzebowania na energię" - podała Energa. Wskazała jednocześnie, że urządzenia przeznaczone są do uzupełniania stanu baterii pojazdów elektrycznych podczas postoju bądź pełnego ładowania w ciągu nocy.

Energa przypomniała, iż od marca trwa integracja stacji Energi Obrotu z systemem Orlen Charge i obecnie w ramach tej sieci udostępnione jest przeszło sto stacji spółki. "Kolejne udostępniane będą w miarę postępów w odbiorach technicznych obiektów zbudowanych w ośmiu miastach: Gdańsk, Gdynia, Toruń, Koszalin, Elbląg, Olsztyn, Płock i Włocławek przez Operatora Sieci Dystrybucyjnych" - przekazano w informacji. Wspomniano przy tym, że Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wyznaczył Energę Obrót jako ich operatora.

"Po wprowadzeniu do wspólnego środowiska informatycznego wszystkich stacji Energi Obrotu i Energi Oświetlenia, na przełomie obecnego i przyszłego roku łączna liczba urządzeń dostępnych w systemie Orlen Charge wyniesie blisko 430 stacji, przy czym trwają negocjacje z kolejnymi samorządami odnośnie montażu ładowarek na słupach oświetleniowych" - podkreśliła Energa. Zaznaczyła zarazem, że "własne inwestycje zgodnie ze Strategią Grupy Orlen do roku 2030 konsekwentnie kontynuuje PKN Orlen, więc wskazane liczby ulegną zmianie o kolejne oddane inwestycje". 

Dołącz do ZIELONA INTERIA także na Facebooku

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy