Jaki jest mandat za brak żarówki? Kierowcy mogą się zdziwić
Niesprawne oświetlenie, często źle ustawiona wysokość świecenia reflektorów, do tego jazda na światłach dziennych po zmroku - tego typu przewinienia to codzienność polskich dróg. Mandaty za brak sprawnego oświetlenia to tylko jedna część tej historii, w skrajnych przypadkach policjanci mogą bowiem nawet zatrzymać dowód rejestracyjny i nałożyć mandat w wysokości do 3 tys. zł.

Spis treści:
Obowiązek posiadania sprawnego oświetlenia w pojeździe wynika bezpośrednio z polskiego prawa. Artykuł 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym jasno określa, że każdy pojazd musi być tak wyposażony, aby zapewniał "kierowcy dostateczne pole widzenia oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu".
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z kolei szczegółowo określa, w jakie światła musi być wyposażony samochód. Lista jest długa i obejmuje światła drogowe, mijania, kierunkowskazy, światła hamowania, pozycyjne przednie i tylne, oświetlenie tablicy rejestracyjnej, światła odblaskowe tylne, awaryjne, przeciwmgłowe tylne oraz cofania. Każde z tych świateł ma swoją funkcję i musi działać zgodnie z przepisami.
Jaki jest mandat za brak świateł?
Za jazdę bez włączonych świateł mijania w ciągu dnia kierowca otrzyma mandat 100 złotych i 2 punkty karne. To może wydawać się niewiele, ale to dopiero początek. Za niewłączenie właściwych świateł po zmroku grozi już 300 złotych i aż 6 punktów karnych.
Najgorsze konsekwencje czekają jednak tych, którzy jeżdżą z całkowicie niesprawnym oświetleniem lub dopuszczają pojazd do ruchu mimo jego usterek. Wówczas funkcjonariusze mogą zatrzymać dowód rejestracyjny, co uniemożliwi dalszą jazdę do czasu naprawy. Kwota mandatu może wynieść wówczas nawet 3 tys. zł.
Czy w Polsce trzeba mieć w aucie zapasowe żarówki?
W przeciwieństwie do niektórych innych europejskich krajów, polskie przepisy nie wymagają od kierowców tego, by wozili ze sobą zapasowe żarówki. To jednak zwyczaj, który warto przyswoić, bo wówczas może się okazać, że w razie kontroli i niesprawnego oświetlenia (przepalonej żarówki) policjant odstąpi od wystawienia mandatu. Konieczna jednak będzie wymiana żarówki na miejscu. W gorszej sytuacji są właściciele aut z oświetleniem LED czy Matrix LED - w ich wypadku niedziałający reflektor oznacza konieczność udania się do serwisu i wymiany diody lub całego elementu.
Jak ustawić wysokość świecenia reflektorów?
Badania pokazują, że niemal wszyscy kierowcy doświadczyli oślepienia przez światła innego pojazdu, a źle wyregulowane reflektory może mieć nawet 80 proc. samochodów. Kwestię tę kontrolują mechanicy podczas corocznych przeglądów technicznych, więc w przypadku wątpliwości dotyczących jakości oświetlenia można udać się na stację kontroli pojazdów i za symboliczną opłatą zweryfikować stan reflektorów.
Regulacja wysokości świecenia odbywa się za pomocą pokrętła umieszczonego zazwyczaj z lewej strony kierownicy, oznaczonego skalą od 0 do 3, 4 lub 5. Każde ustawienie odpowiada określonemu obciążeniu pojazdu. Pozycja 0 przeznaczona jest dla kierowcy z jednym pasażerem, ustawienie 1 dla czterech lub pięciu osób na pokładzie, pozycja 2 dla pełnego obciążenia pasażerami i bagażem, a 3 dla sytuacji, gdy samotny kierowca przewozi pełny bagażnik. Najwyższe ustawienia 4 i 5 stosuje się rzadko, gdy pozostałe opcje nie zapewniają właściwego oświetlenia drogi, warto wówczas sprawdzić zalecenia producenta w instrukcji obsługi.