Orlen chce zbudować 10 tys. ładowarek. Inwestuje w polską firmę
Fundusz Orlenu zainwestował w polski startup oferujący szybkie ładowarki. Jest to element planów Orlenu zakładających, że do końca dekady w Europie Środkowej powstanie 10 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych.
Orlen inwestuje w polski startup. Chodzi o stacje ładowania
Orlen VC to fundusz venture capital, którego zadaniem jest wspieranie spółek technologicznych we wczesnej fazie rozwoju pracujących nad nowymi produktami i usługami, które wpisują się w strategię polskiego koncernu. Teraz ogłoszono, że zainwestowano w polski startup EUROLOOP - producenta szybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych. Spółka ta sprzedaje ładowarki w Europie Zachodniej pod marką WILLBERT. Dzięki podjętej współpracy z Orlenem punkty ładowania firmy pojawią się również w naszym kraju. Środki pozyskane od funduszu Orlenu spółka przeznaczy m.in. na "rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych, wzrost mocy produkcyjnych i kapitał obrotowy".
Zgodnie ze zaktualizowaną Strategią Grupy ORLEN, do 2030 r. ma powstać 10 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych w Europie Środkowej. To duże wyzwanie w zakresie budowy infrastruktury i zapewnienia lokalizacji, ale także wyboru dostawcy technologii, która będzie odpowiadała na coraz wyższe oczekiwania klientów
Orlen chwali ładowarki EUROLOOP. "Jedne z najszybszych na rynku"
Orlen chwali swojego partnera wskazując, że ładowarki oferowane przez niego w siedmiu krajach Europy są jednymi z najszybszych na rynku. Zapewniają one możliwość ładowania prądem o mocy 720 kW. Polski koncern zwraca również uwagę, że firma zastosowała technologię wykorzystującą węglik krzemu. Dzięki temu stacja ładowania pozwala osiągnąć 97 proc. sprawności w procesie przekształcania energii z prądu przemiennego na prąd stały.
Zdaniem Orlenu przewagą spółki nad konkurencją jest także "technologia dynamicznego współdzielenia mocy" między dwiema połączonymi stacjami ładowania. Za sprawą połączonego układu "dwie ładowarki działają jak jedna, współdzieląc moc między sobą i dostosowując ją w zależności od zapotrzebowania". Według koncernu oba powyższe rozwiązania w znaczący sposób wpływają na redukcję kosztów związanych z utrzymaniem stacji ładowania.
Ładowarki EUROLOOP łączą w sobie dwie funkcje, elastyczność ładowarek rozdystrybuowanych z prostotą ładowarek wolnostojących. Przewagą WILLBERT Amber II w technologii S-Hub jest znaczne ograniczenie liczby urządzeń koniecznych do zainstalowania, co ogranicza koszty kapitałowe i zmniejsza ingerencję w otoczenie. Przemyślania konstrukcja ładowarki w wersji 2-stronnej o zwiększonym zasięgu, pozwala na jednoczesne ładowanie od 4 do 8 pojazdów (przy 2 stacjach w wersji S-Hub), dzięki czemu stacje ładowania EUROLOOP mogą w przyszłości zastąpić dystrybutory paliwa na stacjach paliw bez istotnej zmiany układu przestrzeni.
Ponadto polski startup dysponuje autorskim systemem do zarządzania stacjami ładowania pod marką HAWKe (pozwala on m.in. na bezpośrednią płatność przy terminalu zintegrowanym z ładowarką, kierowcy mogą płacić kartą płatniczą lub telefonem).
Orlen VC chce dokonywać do 6 inwestycji rocznie
Polski koncern zwraca uwagę, że EUROLOOP jest już dziesiątą inwestycją funduszu Orlen VC. Zgodnie z przyjętymi założeniami planuje się, że fundusz dokonywał będzie od pięciu do sześciu inwestycji w ciągu roku skupiając się na tych spółkach, które posiadają gotowe do komercjalizacji, innowacyjne technologie wpisujące się w cele przyjęte w strategii Orlen2030.