Nowa moda? Sprowadziłeś takie auto?
Po polskich drogach jeździ obecnie nieco ponad 17 tys. samochodów ładowanych z gniazdka. Ale tylko połowa z nich to samochody stricte elektryczne!
Najnowszymi danymi w tym zakresie podzielił się niedawno Instytut Samar. Wynika z nich, że na koniec października w Polsce zarejestrowanych było dokładnie 17 090 ładowanych z gniazdka samochodów osobowych. 8278 (48,4 proc.) stanowiły auta stricte elektryczne, a pozostałe 8812 pojazdów z wtyczką to hybrydy typu plug-in.
Przyrosty rejestracji wyglądają imponująco. W całym ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 4591 zelektryfikowanych aut (elektryczne i hybrydy plug-in). W tym roku, w okresie od 1 stycznia do 31 października, rejestracje tego typu aut zamknęły się liczbą 6905 pojazdów.
Co ciekawe, raczkującą modę na elektromobilność zauważyć też można na rynku wtórnym! Aż 1282 z zarejestrowanych w tym roku w Polsce samochodów zelektryfikowanych trafiło nad Wisłę w ramach prywatnego importu pojazdów używanych!
W rankingu najpopularniejszych modeli bateryjnych króluje obecnie Nissan Leaf przed BMW i3 i Renault ZOE. W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze Teslę Model S oraz Skodę Citigo-e iV.
Najchętniej kupowaną w Polsce hybrydą plug-in jest natomiast Mitsubishi Outlander PHEV. Na podium znajdziemy dwa BMW - serię 3 oraz 5, a w pierwszej piątce znajdują się jeszcze Volvo XC90 oraz Mini Countryman.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, powoli rozwija się również infrastruktura ładowania. Z danych Polskiego Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wynika, że na koniec września (najnowsze dostępne dane) w Polsce funkcjonowały 1282 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych oferujące w sumie 2445 punktów ładowania. 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. We wrześniu uruchomiono 29 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (65 punktów).