Niemcy likwidują program dopłat do samochodów elektrycznych

​Niemieccy kierowcy zainteresowani zakupem samochodów elektrycznych lub hybryd plug-in powinni się pośpieszyć. Rząd zamierza zlikwidować dopłaty do aut hybrydowych i zmniejszyć - do samochodów bateryjnych.

Niemcy będą stopniowo wygaszali program dopłat do samochodów elektrycznych
Niemcy będą stopniowo wygaszali program dopłat do samochodów elektrycznychGetty Images

Obecnie dopłata do samochodów elektrycznych, który cena nie przekracza 40 tys. euro wynosi 6 tys. euro, zaś przy zakupie pojazdów droższych dopłata to 5 tys. euro. Od początku 2023 roku dopłaty będą wynosiły odpowiednio 4,5 tys. i 3 tys. euro. Następnie mają być być kolejny raz obniżone, by zrównać się na poziomie 3 tys. euro.

Koniec z dopłatami dla przedsiębiorców

Obecnie dopłatami objęte są samochody, których cena nie przekracza 65 tys. euro. Od 2024 roku limit ten zostanie obniżony do 45 tys. euro.

Ponadto, już od przyszłego roku z programu dopłat nie będą mogli korzystać przedsiębiorcy. Ogłoszono również, że po wyczerpaniu puli 3,4 mld euro, które przewidziano na dopłaty, program zostanie wygaszony.

Koniec z dopłatami do hybryd plug-in

Jednocześnie, wraz z końcem 2022 roku, skończą się dopłaty do samochodów hybrydowych typu plug-in. Dopłaty te wzbudzały w Niemczech sporo kontrowersji, wskazywano, że samochody tego typu wyposażone są one w duże i mocne silniki spalinowe, a ich zasięg na prądzie jest bardzo ograniczony, co więcej - wcale nie trzeba ich ładować.

W Niemczech rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych

Powodem zmniejszania dopłat, jest wzrost sprzedaży samochodów bateryjnych. W ubiegłym roku w Niemczech sprzedano ich 328 tys., niemal dwa razy więcej niż w 2020 roku (udział w  rynku wzrósł do 14 proc.). W Niemczech zarejestrowanych jest dziś łącznie ponad 600 tys. aut bateryjnych, kolejne 400 tys. to hybrydy plug-in. Dla porównania - po polskich drogach jeździ łącznie nieco ponad 22 tys. samochodów elektrycznych...

Plany zredukowania i likwidacji dopłat skrytykował już niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA), który wskazał, że w trudnych czasach gospodarczych sprzedaż samochodów elektrycznych może wkrótce zostać wyhamowana. Zwrócono również uwagę, że przedsiębiorcy również powinni elektryfikować flotę swoich samochodów i nie ma żadnego powodu, by pozbawiać ich dopłat.

***

Co najbardziej hamuje rozwój elektromobilności w Polsce?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas