Elektryczny motocykl Hondy. Japończycy mają pomysł na problem małego zasięgu
Oprac.: Mirosław Domagała
Elektryfikacja nie omija motocykli, a nawet... maszyn budowlanych. Swoimi osiągnięciami na tym polu pochwaliła się Honda.
W tym roku na rynek europejski trafi Honda EM1 e:. To pierwszy elektryczny model japońskiej marki, pojazd przeznaczony dla młodych ludzi, którzy pokonują krótkie miejskie trasy, dojeżdżając do pracy lub na uczelnię.
Honda EM1 e:. Elektryczny motocykl z wymiennymi bateriami MPP
EM1 e: to pierwszy z całego szeregu elektrycznych motocykli Hondy, do 2025 roku Japończycy zamierzają zaprezentować przynajmniej 10 modeli bateryjnych motocykli.
Co ciekawe, EM1 e: będzie zasilany... wymiennym akumulatorem. Honda Mobile Power Pack (MPP) zapewnia 40 km zasięgu, po wyczerpaniu baterii MPP można prosto wyjąć z motocykla i zabrać do domu celem naładowania.
Uniwersalny baterie. Pasują do motocykla i koparki
Ale MPP można wykorzystywać nie tylko w motocyklu. Pakiet nadaje się do zastosowania w... elektrycznej mikrokoparce. Wprowadzony do oferty w 2022 roku, model PC01 marki Komatsu, przeznaczony jest do różnych prac w pobliżu ludzi, drzew, kwiatów i roślin ozdobnych, w tym do układania rur, kształtowania krajobrazu oraz prac rolniczych i hodowlanych.
Dzięki zasilaniu z baterii i wykorzystaniu silnika elektrycznego mikrokoparka generuje mniej hałasu i ciepła, a ponadto nie wytwarza spalin, co umożliwia wykorzystanie jej w różnych środowiskach pracy, nie tylko na zewnątrz, ale i wewnątrz obiektów.
Długi czas ładowania to największy problem elektromobilności. Jednym z pomysłów na jego rozwiązanie jest stosowanie wymiennych pakietów akumulatorów. Takie rozwiązanie stosują Chińczycy z wchodzącej na europejskie rynku marki Nio, podobny pomysł ma też Honda, która realizuje go wspólnie z Komatsu. Plan zakłada, że ten sam pakiet MPP może być stosowany w różnych rodzajach maszyn i urządzeniach budowlanych. Dysponując szeregiem pakietów, maszyna może cały czas pracować, podczas gdy rozładowane akumulatory podłączone są do ładowania.
Riksze też jeżdżą na akumulatorach Hondy
Wymiana rozładowanego MPP na pełny ma dotyczyć również motocykli. W 2019 roku w Indonezji Honda rozpoczęła już testy takiego rozwiązania, a od lutego 2021, podobna usługa testowana była również w Indiach, gdzie MPP wykorzystywany jest przez trójkołowe taksówki (tzw. "riksze samochodowe"). Jako podstawowy środek codziennego transportu dla mieszkańców tego regionu, odpowiadają one za około 20% emisji gazów cieplarnianych, zatem stanowią kluczowe wyzwanie dla elektryfikacji.
Tworzona obecnie w Indiach sieć punktów wymiany akumulatorów Hondy umożliwi kierowcy rikszy zatrzymanie się w najbliższym z nich i sprawną wymianę prawie rozładowanego MPP e: na w pełni gotowy do działania.
Zastosowań pakietu MPP może być więcej
Zadaniem MPP ma również być buforowanie energii, które przyczyni się do przezwyciężenia kolejnej bariery ograniczającej wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych, a mianowicie trudności w utrzymaniu równowagi pomiędzy ilością wytworzonej energii, a rzeczywistym na nią zapotrzebowaniem.
Funkcja "buforowania" energii oznacza możliwość zrównoważenia podaży energii poprzez tymczasowe magazynowanie jej nadmiaru w akumulatorach MPP lub innych urządzeniach i wykorzystanie w godzinach niskiej podaży energii. Ponadto, w przyszłości Honda rozważa możliwość zwrotu energii elektrycznej, zmagazynowanej w MPP, do sieci, w sytuacjach braku rezerw mocy. Będzie to realizowane poprzez stacje wymiany akumulatorów.
***