Eksperci sceptycznie o „Planie Rozwoju Elektromobilności”

Aż 68 proc. przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych w Polsce uważa, że przedstawiony w ubiegłym roku przez rząd „Plan Rozwoju Elektromobilności” jest „nie do zrealizowania” w zakładanych ramach czasowych i ilościowych. Takie wnioski płyną z drugiej edycji raportu „MotoBarometr 2017. Nastroje w automotive” przygotowanego przez, wyspecjalizowaną w szeroko pojętej kontroli jakości, firmę Exact Systems.

Jeden z projektów polskiego auta elektrycznego, autorstwa Sebastiana Nowaka
Jeden z projektów polskiego auta elektrycznego, autorstwa Sebastiana NowakaInformacja prasowa (moto)

Aż dwie trzecie osób zawodowo związanych z przemysłem motoryzacyjnym uważa, że rządowy plan w przedstawionym kształcie nie ma szansy na realizację! Brak - cechującego obecne władze - optymizmu to pochodna wielu wyzwań, z jakimi wiąże się wdrożenie rządowego projektu. Najważniejsze to brak odpowiedniej infrastruktury, w tym sieci doładowywania pojazdów oraz niska "elektroświadomość" Polaków.

.Informacja prasowa (moto)

Ponadto, przedstawiciele polskich zakładów produkcyjnych zdają sobie sprawę, że zmiana technologiczna, z jaką wiąże się wprowadzenie napędu alternatywnego, to rewolucja na wielką skalę, która wymaga przygotowania kompleksowego łańcucha produkcyjnego oraz czasu. 21 proc. respondentów uważa, że polscy dostawcy mają zbyt niskie kompetencje i doświadczenie w obszarze elektromobilności, a 14 proc., że pozostało zbyt mało czasu na dostosowanie linii produkcyjnych w istniejących zakładach. Tylko co czwarty zapytany jest zdania, że kreślony przez rząd "Plan Rozwoju Elektromobilności" ma szansę powodzenia.

.Informacja prasowa (moto)

Przypominamy, ze "Plan Rozwoju Elektromobilności" opiera się na dwóch najważniejszych filarach - rozwoju "narodowego" samochodu elektrycznego oraz autobusu elektrycznego. Na pytanie, który segment ma większe szanse na sukces, blisko połowa przedstawicieli branży motoryzacyjnej wskazała... na e-Busa. Zaledwie co czwarty ankietowany uważa, że to samochód elektryczny może mieć większe szanse na powodzenie.

Warto pamiętać, że oba projekty obarczone są wieloma czynnikami ryzyka oraz związanymi z nimi wyzwaniami. Jednak o ile w przypadku samochodów elektrycznych obecnie mamy do czynienia zarówno z brakiem wystarczającej infrastruktury jak i zaplecza produkcyjnego, o tyle w przypadku autobusów z napędem elektrycznym, w Polsce funkcjonuje kilka zakładów produkujących, i to na skalę międzynarodową - podkreśla Paweł Gos - prezes zarządu Exact Systems S.A.

Co ciekawe, tylko 15 ankietowanych jest zdania, że realizacja "Planu Rozwoju Elektromobilności" jest w stanie wykreować wśród Polaków popyt na auta elektryczne. Tak niski odsetek optymistów może dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że budowanie "elektroświadomości" Polaków jest jednym z filarów rządowego projektu.

.Informacja prasowa (moto)
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas