Eksperci krytykują program dopłat do samochodów. Pominięto ważną grupę

Eksperci zwracają uwagę na poważne wady nowego programu dopłat do samochodów elektrycznych.
Eksperci zwracają uwagę na poważne wady nowego programu dopłat do samochodów elektrycznych.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Nowy program dopłat do elektryków "NaszEauto". Kto może składać wnioski?

Eksperci krytykują nowy program dopłat do samochodów elektrycznych

Nieczęsto zdarza się, żeby osoby decydujące się na nabycie nowego pojazdu dysponowały rocznym dochodem do 135 tys. zł, a tym bardziej posiadały stary samochód spalinowy, który bardziej opłaca się zezłomować (nawet uwzględniając kwotę dodatkowej premii) niż sprzedać na rynku wtórnym. Poważnym minusem nowego programu jest wykluczenie ze wsparcia spółek handlowych. To właśnie one odpowiadają za największą liczbę rejestracji nowych samochodów w Polsce. Ograniczenie zakresu beneficjentów wpłynie negatywnie na rynkową skuteczność subsydiów w ogłoszonej formie
powiedział Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM.
Logistyka miejska to obszar rynku, którego elektryfikacja powinna nastąpić w pierwszej kolejności. Bardzo często różnice cenowe między elektrycznymi a spalinowymi dostawczakami są wyższe niż w przypadku pojazdów spalinowych. Zawieszenie ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk” sprawiło, że w segmencie nowych samochodów elektrycznych kategorii N1 odnotowaliśmy bardzo wyraźny spadek rejestracji – o prawie 25% r/r. Brak dofinansowania dla takich pojazdów w nowym programie pogłębi ten niekorzystny trend spadkowy
stwierdził Wiśniewski.

"NaszEauto". Jakie dopłaty?

  • Osoby fizyczne planujące zakup elektryka: kwota bazowa dopłaty 18 750 zł, premia za złomowanie 10 tys. zł, premia za niski dochód 11 250 zł
  • Osoby fizyczne z Kartą Dużej Rodziny chcące kupić auto: kwota bazowa 30 tys. zł, premia za złomowanie 5 tys. zł, premia za niski dochód 5 tys. zł
  • Osoby fizyczne planujące leasing/wynajem samochodu: kwota bazowa do 30 tys. zł, premia za złomowanie 5 tys. zł, premia za niski dochód 5 tys. zł
  • Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą planujące zakup auta: kwota bazowa 30 tys. zł, premia za złomowanie 10 tys. zł
  • Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą planujące leasing/wynajem auta: kwota bazowa do 30 tys. zł, premia za złomowanie 10 tys. zł
Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL