Duże zmiany na parkingach marketów Intermarche, E. Leclerc, SPAR i nie tylko
Oprac.: Mirosław Domagała
Kierowcy, którzy robią zakupy w marketach siedzi Intermarche, E. Leclerc i SPAR w powinni się spodziewać dużych zmian na przysklepowych parkingach. Jak to zwykle bywa, zmiany części kierowców się spodobają, ale inni mogą narzekać.
Spis treści:
Wszystko za sprawą firmy Powerdot, która zamierza w tym roku rozbudować sieć szybkich ładowarek dla samochodów elektrycznych. Plan zakłada uruchomienie 36 nowych punktów ładowania, dzięki czemu cała sieć firmy wzrośnie do około 60 punktów.
Współpraca z franczyzobiorcami to kolejny model biznesowy, w jakim rozwijane są inwestycje Powerdot w Polsce obok ogłoszonych wcześniej partnerstw z siecią Biedronka, miastem Gorzów Wielkopolski czy licznymi parkami handlowymi usytuowanymi w różnych częściach kraju.
Współpraca z franczyzobiorcami to ważny element naszej strategii biznesowej, realizowanej nie tylko na krajowym rynku, ale też w innych państwach europejskich. Dzięki tego typu partnerstwom uruchomiliśmy już w Polsce ponad 20 punktów ładowania, a do końca bieżącego roku ich liczba wzrośnie trzykrotnie
Gdzie znajdziemy ładowarki Powerdot?
W gronie partnerów, z którymi Powerdot zrealizował już inwestycje są franczyzobiorcy takich marek, jak: Intermarche, E. Leclerc, Auchan oraz SPAR. Dzięki tej współpracy powstały stacje ładowania przy supermarketach w Lublinie, Swarzędzu, Wieliczce, Gorzowie Wielkopolskim, Grudziądzu czy Ostrzeszowie.
W Europie przykładem rynku, na którym firma uruchomiła i nadal buduje wyjątkowo dużą liczbę stacji ładowania w partnerstwie z franczyzobiorcami, jest Francja. Łączna liczba działających i tworzonych w tym modelu punktów ładowania zbliża się tam do 1 000. Stacje ładowanie powstały przy parkingach m.in. KFC, Mr. Bricolage, Q8 Gas Station, Bricomarche.
Partnerstwa z franczyzobiorcami mają tę zaletę, że wszelkie ustalenia prowadzi się z właścicielem jednego lub kilku obiektów. Procedury są uproszczone, decyzje zapadają szybko, nie ma rozbudowanych struktur zarządczych. Pojedyncze partnerstwa dotyczą wprawdzie kilku lub maksymalnie kilkunastu punktów ładowania, jednak ich znacząca suma sprawia, że są ważnym elementem całej infrastruktury należącej do Powerdot w Unii Europejskiej.
Właściciel sklepu nie płaci za ładowarkę
Dzięki współpracy z Powerdot, franczyzobiorca może wejść w elektromobilność nie wydając na to ani grosza. Firma pokrywa bowiem wszelkie koszty związane z inwestycją, a po wybudowaniu stacji, pełni funkcję jej operatora. Właściciel sklepu może natomiast wypełnić formalny obowiązek udostępnienia miejsc do ładowania aut elektrycznych.
Oczywiście to nie wszystkim musi się podobać. Na potrzeby aut elektrycznych zostaną wydzielone ogólnodostępne wcześniej miejsca, co może być problemem, gdy sklep dysponuje niedużym parkingiem.
Nasz sklep, jako jeden z pierwszych supermarketów w Polsce, udostępnił swoim klientom nowoczesną usługę szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Zrobiliśmy to w połowie 2022 roku, znacząco wyprzedzając regulacje prawne i decyzje innych sieci handlu detalicznego. W naszej branży czujemy się więc pionierami elektromobilności. Dzięki współpracy z Powerdot, uruchomiliśmy też jedną z pierwszych w Polsce ogólnodostępnych stacji ładowania o tak dużej mocy, wynoszącej aż 120 kW. Umożliwia ona szybkie ładowanie auta elektrycznego w czasie, gdy jego właściciel może zrobić zakupy w naszym sklepie. Sam jestem użytkownikiem auta elektrycznego i często korzystam z naszej stacji.
Ładowarki na stacjach benzynowych
Nowością w 2024 roku będą pierwsze punkty ładowania, jakie powstaną na "partnerskich" stacjach benzynowych. W pierwszym kwartale planowane jest uruchomienie tego typu infrastruktury m.in. w Słubicach i w Puławach.
Sieć Powerdot działa w sześciu krajach Europy, gdzie posiada obecnie 3,5 tys. punktów ładowania aut elektrycznych i jest w trakcie budowy kolejnych 11 tysięcy. W Polsce uruchomił do tej pory 250 punktów i jest w trakcie realizacji 1500 kolejnych.