Cztery lata pracowali nad... dźwiękiem elektrycznego Jaguara

Elektryczny Jaguar I-PACE, samochód o praktycznie bezszelestnym układzie napędowym może nie zostać zarejestrowany w ruchu miejskim czy parkingach przez osoby niewidome, niedowidzące, ale również pozostałych pieszych uczestników ruchu.

Dźwięk ma ostrzegać osoby niewidome, ale również wpatrzone w smartfony
Dźwięk ma ostrzegać osoby niewidome, ale również wpatrzone w smartfonyInformacja prasowa (moto)

Dlatego na potrzeby swojego pierwszego samochodu o napędzie elektrycznym, Jaguar zaprojektował wyjątkowy dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (ang. Audible Vehicle Alert System) spełniający z nawiązką wymogi przyszłego prawa. Inżynierowie Jaguara opracowali specjalny dźwięk słyszalny przy prędkościach do 20 km/h i przekraczający poziom 56dB(A), zgodnie z nowymi projektami  przepisów, które w Europie dopiero wejdą w życie.

W ramach testów przeprowadzonych przez Jaguara, dźwięk modelu I-PACE został oceniony przez członków brytyjskiej organizacji charytatywnej Guide Dogs for the Blind, wspierającej osoby dotknięte utratą wzroku. To także początek stałej współpracy pomiędzy tymi dwoma podmiotami.

Inżynierowie Jaguara poświęcili cztery lata na opracowanie ścieżki dźwiękowej, która jest słyszalna, a przy tym dyskretna i nie jest słyszana wewnątrz pojazdu. Pierwsze próby stworzenia odgłosu zainspirowanego dźwiękiem statku kosmicznego rodem z filmów science fiction musiały zostać odłożone na półkę, gdy okazało się, że piesi reagują na niego spoglądając raczej ku niebu zamiast na drogę.

Opracowanie dźwięku wcale nie było łatweInformacja prasowa (moto)

Inżynierowie przetestowali dźwięki w różnych sytuacjach, w tym w komorze bezechowej i w różnych miejskich sytuacjach, zanim zdecydowali się na ostateczny dźwięk dla modelu I-PACE. Jest on emitowany z głośnika umieszczonego za osłoną chłodnicy i jest słyszalny z każdego kierunku.

Częstotliwość i głośność sygnału ostrzegawczego rośnie wraz ze wzrostem prędkości pojazdu, zaś po wrzuceniu biegu wstecznego towarzyszy mu dodatkowy ton, który wskazuje na zmianę kierunku. AVAS nie jest wymagany przy wyższych prędkościach, gdyż hałas emitowany przez szum powietrza i opony jest wystarczający, by piesi usłyszeli nadjeżdżający pojazd zeroemisyjny.

W tym roku Jaguar zaprezentował model I-PACE, swój pierwszy w pełni elektryczny pojazd, który zapewnia charakterystyczne dla samochodów sportowych osiągi, wykorzystuje najnowsze algorytmy sztucznej inteligencji oraz oferuje wysoki poziom praktyczności, typowy dla 5-miejscowego SUV-a.

Wyposażony w najnowocześniejszy litowo-jonowy akumulator o pojemności 90 kWh, dwa zaprojektowane przez Jaguara silniki i dedykowaną aluminiową konstrukcję, I-PACE przyspiesza do 100 km/h w 4,8 sekundy, a jego zasięg wynosi 470 kilometrów (zgodnie normą WLTP).

Nowy Jaguar I-PACE jest dostępny na polskim rynku od lipca br, cennik rozpoczyna się od 354 900 zł.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas