Rola ciężarówek MAN TGL w branży transportowej i ich wpływ na globalną logistykę

Artykuł sponsorowany

MAN TGL – uniwersalna linia ciężarówek
MAN TGL – uniwersalna linia ciężaróweksponsorowane

1. Krótka charakterystyka serii MAN TGL1.1. Pozycjonowanie w gamie produktowej MAN

  • MAN TGE – lekkie pojazdy użytkowe (furgony, busy),
  • MAN TGL – lżejsze ciężarówki (z reguły do 12 t. DMC, choć występują też warianty do 7,5 t i 8,6 t),
  • MAN TGM – średni tonaż (do ok. 26 t),
  • MAN TGS i MAN TGX – ciężkie pojazdy do transportu dalekobieżnego i specjalistycznego.
  • Optymalną masą własną – co zwiększa ładowność pojazdu w granicach dopuszczalnej masy całkowitej,
  • Wysoką zwrotnością – niewielki promień skrętu ułatwia manewrowanie w wąskich ulicach, centrach miast czy magazynach,
  • Komfortową kabiną – dostępne warianty kabin (np. C, L, LX) przystosowano do różnej długości tras oraz potrzeb operatorów, zapewniając dobrą widoczność, ergonomiczne warunki pracy i stosunkowo niski poziom hałasu,
  • Ekonomicznymi silnikami – silniki z serii D08 (o pojemności 4,6–6,9 l) oferują moc w zakresie od ok. 160 do 250–290 KM (zależnie od generacji i wersji). W połączeniu z nowoczesnymi systemami oczyszczania spalin (SCR, EGR, AdBlue) spełniają rygorystyczne normy emisji Euro 6.

2. Rola MAN TGL w branży transportowej

  • Dostawy just-in-time – przy wysokiej częstotliwości załadunku i rozładunku w centrach miast,
  • Transport świeżych artykułów – małe sklepy i punkty gastronomiczne doceniają jego elastyczność oraz możliwość zabudowy chłodniczej,
  • Obsługa firm kurierskich – w szczególności w segmencie przesyłek paletowych i większych paczek, gdzie potrzebna jest znaczna ładowność i zwrotność naraz.
  • Wersje z większą kabiną (np. LX) – oferujące kierowcy możliwość odpoczynku,
  • Zróżnicowane zabudowy – plandeka, kontener, chłodnia, wywrotka czy cysterny o mniejszej pojemności,
  • Wersje 4x4 (dostępne w niektórych konfiguracjach) – umożliwiające dojazd w trudniejszym terenie, np. przy obsłudze dostaw materiałów budowlanych lub rolnych.

3. Wpływ na globalną logistykę

  • może poruszać się po strefach z ograniczonym wjazdem ciężkich samochodów,
  • spełnia wymogi dotyczące norm emisji spalin w miastach,
  • jest elastyczny przy częstym rozładowywaniu.
  • Redukcji śladu węglowego w porównaniu do cięższych zestawów,
  • Ograniczenia emisji NOₓ i cząstek stałych (PM) w obszarach zurbanizowanych,
  • Zmniejszenia zużycia paliwa przy typowych zadaniach dystrybucyjnych.

4. Technologie podnoszące efektywność MAN TGL

  • AEBS (Autonomous Emergency Braking System) – automatyczne hamowanie awaryjne w sytuacjach zagrożenia,
  • LDWS (Lane Departure Warning System) – system ostrzegania o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu,
  • ACC (Adaptive Cruise Control) – aktywny tempomat dostosowujący prędkość do pojazdu poprzedzającego,
  • ASR/ESP – systemy stabilizujące tor jazdy i zapobiegające poślizgom kół.
  • Aktualne śledzenie lokalizacji ciężarówki,
  • Analizę zużycia paliwa i stylu jazdy kierowcy,
  • Planowanie przeglądów i napraw na podstawie rzeczywistego stopnia eksploatacji (maintenance on demand).

5. Wyzwania stojące przed MAN TGL i branżą transportową

  1. Terminowość – oczekują, że zamówiony towar dotrze „na czas”, co wymusza zwiększone tempo logistyki,
  2. Elastyczność – potrzeba dostaw w określonych godzinach, w trudno dostępnych lokalizacjach,
  3. Transparentność – możliwość śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym.
  • Normy emisji spalin (Euro 7 i planowane dalsze restrykcje),
  • Strefy ograniczonego ruchu (Low Emission Zones w wielkich miastach),
  • Zakazy wjazdu dla diesli w wybranych obszarach.

6. Perspektywy rozwoju i kierunki innowacji

  • Cicha praca – szczególnie istotna w obszarach miejskich, nocnych dostawach,
  • Zero lokalnej emisji spalin – możliwość wjazdu do stref o ścisłych regulacjach środowiskowych,
  • Niższe koszty energii przy odpowiedniej infrastrukturze do ładowania.
  • Automatycznego parkowania,
  • Robotycznych systemów rozładunku i załadunku,
  • Ciągłej koordynacji floty za pośrednictwem chmury.

7. Podsumowanie

  • Zapewniają sprawną dystrybucję towarów w centrach miast i na krótkich dystansach,
  • Stanowią pomost między transportem dalekobieżnym a końcowym odbiorcą,
  • Wspomagają ekologizację branży transportowej poprzez mniejsze zużycie paliwa i spełnianie norm Euro 6,
  • Podnoszą poziom bezpieczeństwa, dzięki zaawansowanym systemom wspomagania kierowcy.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?