40 lat VW Passata

Volkswagen Passat obchodzi w tym roku 40. urodziny. Siedem kolejnych generacji modelu znalazło dotychczas ponad 16 milionów nabywców.

Volkswagen Passat B1 (1973-1981)
Volkswagen Passat B1 (1973-1981)Volkswagen

40 lat VW Passata

Volkswagen Passat obchodzi w tym roku 40. urodziny. Siedem kolejnych generacji modelu znalazło dotychczas ponad 16 milionów nabywców.

Tak jak przed laty, gruntownie zmodernizowany Passat B7 został zakwalifikowany jako nowa generacja (i znów z karoserii poprzednika został tylko dach). Rysy auta stały się bardziej szlachetne i nawiązują teraz do flagowego Phaetona, a lista opcji obejmuje nowoczesne systemy wspomagania, takie jak asystent włączania świateł drogowych. Po raz pierwszy wersja amerykańska Passata różni się od europejskiej. Auto ma większy rozstaw osi i występuje z dwiema jednostkami benzynowymi oraz jednym turbodieslem do wyboru. Jego produkcję powierzono nowym zakładom VW w Tennessee. Warto odnotować, że w ciągu 40 lat długość Passata wzrosła z 419 do 477 cm (wersja USA: 487 cm), a rozstaw osi - z 247 do 271 cm (wersja USA: 280 cm).Volkswagen
Znacznie odważniejsza sylwetka z osobliwym, ociekającym chromem wlotem powietrza Passata B6 znów kryła silniki montowane poprzecznie. W porównaniu do poprzednika rozstaw osi wzrósł zaledwie o 6 mm, pojawiły się za to nowoczesne, turbodoładowane silniki benzynowe ery downsizingu, nowe turbodiesle o pojemności 1,6 i 2 litrów (po raz pierwszy z wtryskiem common rail), zautomatyzowane przekładnie dwusprzęgłowe DSG oraz napęd na cztery koła Haldex (wcześniej: Torsen). Wisienką na torcie była wersja R36 z 3,6-litrową, benzynową V-szóstką o mocy 300 KM i napędem na obie osie (0-100 km/h w 5,6 s) oraz nadal produkowana odmiana CC z opływową karoserią, wzorowaną na autach coupe.Volkswagen
W połowie lat 90. ponownie zeszły się drogi Volkswagena Passata i Audi - już nie 80, ale A4. Obydwa modele dzieliły platformę ze wzdłużnie ułożonym silnikiem. Passat B5 mógł się jednak pochwalić dłuższym o 9 cm rozstawem osi, równym aż 270 cm. Współczynnik oporu powietrza karoserii wynosi jedynie 0,27. Oferta jednostek napędowych wzbogaciła się m.in. o turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra oraz o najmocniejszego turbodiesla o pojemności 2,5 litra (oba o mocy 150 KM). Niedługo po przeprowadzonym w 2000 roku faceliftingu pojawiła się topowa odmiana W8 z 4-litrowym silnikiem o mocy 275 KM, a 2 lata później - 180-konny turbodiesel (tylko z napędem na cztery koła 4Motion). Passat doczekał się także wersji ze zwiększonym o 10 cm rozstawem osi, stworzonej z myślą o rynku chińskim, a w Europie sprzedawanej jako Skoda Superb I generacji.Volkswagen
W 1993 roku Niemcy przeprowadzili głęboki facelifting modelu, okrzyknięty nową generacją B4. Ze starej karoserii pozostał tylko dach, w kabinie pojawiły się poduszki powietrzne, a między przednie koła trafił nowoczesny, 90-konny turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa (później pojawiła się także odmiana o mocy 110 KM).Volkswagen
W 1987 roku na blisko dekadę Volkswagen zdecydował się montować silnik Passata poprzecznie i zerwać pokrewieństwo z Audi 80. Nowa generacja zyskała nieco bardziej opływowe linie, a charakterystyczny, pozbawiony wlotu powietrza przedni pas nawiązywał do dawnych, tylnosilnikowych przodków - 411 i 412. Zapożyczoną z Golfa płytę podłogową rozciągnięto we wszystkie strony, skutkiem czego rozstaw osi wzrósł z 255 do 263 cm. Passat B3 po raz pierwszy na wszystkich rynkach pojawił się pod jednakową nazwą i po raz pierwszy występował tylko jako sedan oraz kombi. Na szczycie palety silników benzynowych - teraz zasilanych wtryskiem - znalazły się wersje 2.8 VR6 (174 KM) i G60 z doładowaniem mechanicznym (160 KM).Volkswagen
Volkswagen Passat B2 (1981-1987) występował jako 5-drzwiowy hatchback, kombi, sedan (od 1982 roku) oraz 3-drzwiowe coupe. Rozstaw osi wzrósł z 247 do 255 cm, a gama silników wzbogaciła się o mocniejsze jednostki benzynowe o pojemności 1,8 (90 KM) i 2 litrów (115-136 KM, w tym 5-cylindrowe "rzędówki") oraz o 70-konnego turbodiesla o pojemności 1,6 litra. Po raz pierwszy wprowadzono wersję Syncro z napędem na cztery koła (zapożyczony z Audi 80 quattro), a także "kryzysowy" pakiet Formel E z obsługiwanym przyciskiem systemem start-stop. Produkcja modelu w Niemczech zakończyła się w marcu 1988 roku z wynikiem 3,3 mln egz., jednak do niedawna Passat B2 powstawał w... Chinach.Volkswagen
Nakreślona przez Giugiaro karoseria pierwszego Passata trafiła na rynek jako 2- i 4-drzwiowy sedan (czy raczej fastback), 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Co pod maską? 4-cylindrowe benzyniaki o pojemności 1,3 (55 KM) i 1,5 lub 1,6 litra (70-85 KM), połączone z 4-biegowymi skrzyniami ręcznymi lub 3-biegowymi automatami. W 1978 roku do oferty dołączył 1,5-litrowy diesel o mocy 50 koni (19,4 s do setki), a kilka miesięcy później 1,6-litrowy silnik benzynowy z wtryskiem. W 1977 roku Passat B1 doczekał się faceliftingu (zyskał m.in. okrągłe reflektory), a w 1981 roku - następcy. W Brazylii model produkowano aż do 1988 roku.Volkswagen
Volkswagen Passat B1 (1973-1981)Zaprezentowany w 1973 roku Passat korzystał z konstrukcji Audi 80. Wraz z nim nadeszła w Volkswagenie nowa era - umieszczony wzdłużnie z przodu silnik był chłodzony cieczą i napędzał przednie koła (chociaż jako pierwszy taki układ napędu miał niezbyt popularny model K70 z lat 1970-1975, spokrewniony z NSU Ro80).Volkswagen
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas