Włoski gigant zmienia właściciela. Co z polskimi fabrykami?
Międzynarodowy potentat w dziedzinie samochodowej elektryki - Magneti Marelli - przestanie być częścią koncernu Fiat Chrysler Automobiles. Sprzedaży firmy to pierwsza poważna decyzja nowego szefa FCA - Mike Manleya.
Jak donosi agencja Bloomberg nowym właścicielem Magneti Marelli, będzie Calsonic Kansei - spółka kontrolowana obecnie przez globalną firmę inwestycyjną KKR & Co. Wartość transakcji wynosi 6,2 mld euro (7,1 mld dolarów).
Pod skrzydłami nowego właściciela firma zmieni nazwę na Magneti Marelli CK Holdings. Fiat zobowiązał się zawrzeć wieloletnie umowy dotyczące dostaw podzespołów na pierwszy montaż w zamian za gwarancję pozostawienia kluczowych zakładów produkcyjnych we Włoszech i obietnicę utrzymania dotychczasowego poziomu zatrudnienia.
Nie wiadomo jednak, czy dotyczą one również fabryk Magneti Marelli zlokalizowanych poza Włochami. Przypominamy, że w Polsce włoski potentat ma aż sześć zakładów, w których zatrudnionych jest obecnie około 3 tys. osób.
Nowy właściciel Magneti Marelli - Calsonic Kansei - to japoński koncern wyspecjalizowany w produkcji różnej maści podzespołów dla przemysłu motoryzacyjnego. Jego korzenie sięgają 1938 roku. Oferta stanowi niemal pełny przekrój podzespołów, od układów wydechowych, przez elementy układu klimatyzacji, na kompletnych systemach elektronicznych (np. systemy keyless entry) kończąc. Firma od lat współpracuje m.in. z Nissanem dostarczając podzespoły na pierwszy montaż.
Połączenie Magneti Marelli i Calsonic Kansei zaowocować ma stworzeniem światowego potentata, generującego rocznie przychody w wysokości 17 mld dolarów. Po przejęciu włoskiej marki Calsonic Kansei zatrudniać będzie około 65 tys. osób.