Wersja zubożona
Jak produkować aby samochód był tani? Na przykładzie nowej dacii logan zobaczmy jak uporał się z tym problemem Renault.
Przede wszystkim projekt zakładał mniejszą ilość ostrych linii ze względu na ograniczenia dotyczące procesu tłoczenia blach, co ułatwiło opracowanie narzędzi do produkcji nadwozia, uprościło proces tłoczenia i montażu elementów nadwozia i zmniejszyło koszt tych operacji. Niewielkie wygięcie szyb, zwłaszcza szyby tylnej również umożliwiło zmniejszenie kosztów opracowania narzędzi produkcyjnych.
Przy montażu podwozia i jego elementów, brak automatyzacji procesu nie przeszkodził w montażu układu wydechowego jako całego podzespołu.
Kolejne znaczące oszczędności uzyskano dzięki kształtowaniu przewodów hamulcowych w fabryce, zabezpieczeniu ich w podłużnicach bez dodatkowych części, czy zastosowanie zbiornika paliwa z wbudowaną rurą wlewu i zewnętrznym, demontowanym filtrem w samochodach przeznaczonych do krajów stosujących paliwa o bardzo zróżnicowanej jakości.
Innym, kluczowym elementem obniżenia kosztów programu był wybór przedniego zawieszenia zbliżonego do konstrukcji stosowanej w Clio – bez stabilizatora poprzecznego oraz zawieszenia tylnego pochodzącego z płyty podłogowej B – wyniku współpracy między Renault i Nissanem.
Ponadto, aby ograniczyć wydatki na narzędzia i uprościć montaż pojazdu, lusterka zewnętrzne i listwy ozdobne zaprojektowano tak, by mogły być montowane niezależnie z lewej i prawej stronie nadwozia. Poza tym, zastosowanie jednej szyby w tylnych drzwiach pozwoliło uniknąć kosztu dodatkowej szyby w tylnym boku nadwozia.
W Loganie wykorzystano bezpośrednio dwa istniejące projekty: płyty podłogowej B Renault-Nissan oraz Clio. Konstrukcja nadwozia wynika z płyty podłogowej B. Rozwiązanie to pozwoliło na ograniczenie kosztów opracowania układu jezdnego, kosztów przygotowania metod i narzędzi produkcji. Układ ogrzewania będzie również wykorzystany w samochodach Renault segmentu B takich jak Modus. Jednoelementowa koncepcja tego urządzenia (proste i krótkie przewody) pozwala na uzyskanie wysokiej sprawności przy zmniejszeniu kosztów badawczo-rozwojowych i zachowaniu właściwości termicznych na najwyższym poziomie w tej kategorii urządzeń.
Elektroniczne funkcje pojazdu zostały zgrupowane w Centralnym Bloku Kabiny (UCH), wywodzącym się z tego rodzaju urządzenia stosowanego w Clio i Twingo. W Loganie wykorzystano komorę silnika z Clio zachowując analogiczną konstrukcję, by możliwe było wdrożenie już opanowanego procesu montażowego. Jeśli chodzi o podzespoły mechaniczne, Logan wykorzystał też silniki, zawieszenie przednie, układ kierowniczy, tylne hamulce stosowane w Clio, a także pochodzące z tego modelu przyrządy pokładowe, klamki drzwi, kierownicę oraz dźwignie świateł i wycieraczek. Niektóre elementy, jak nawiewy, gałka dźwigni zmiany biegów, były już stosowane w Espace.
Program X90 korzysta – co także ma wpływ na obniżenie kosztów - z 143 dostawców, z których 43 ma swą siedzibę w Rumunii, 9 w Turcji, 5 w krajach Europy Środkowej i Wschodniej i 10 w Europie Zachodniej.
Zobacz galerię zdjęć Dacii Logan oraz ostatnie wydanie naszego biuletynu.