Warszawa: Solarisy zastąpią ikarusy
Jeszcze w tym roku po ulicach stolicy będzie jeździć 168 nowoczesnych autobusów. Solarisy i solbusy zastąpią wyeksploatowane ikarusy, jelcze i neoplany.
To niskopodłogowe pojazdy z bardziej wydajną klimatyzacją. Cztery z nich mają napęd hybrydowy.
Przetarg na nowy tabor wygrały dwie firmy: Solaris Bus&Coach i konsarcjum Lider Trading.
Solaris Bus&Coach ma wyprodukować i dostarczyć 36 dwunasto- i osiemnastometrowych autobusów; wśród nich będą cztery pojazdy hybrydowe, tzn. posiadające zarówno silnik elektryczny jak i spalinowy. Łączna cena 36 pojazdów najwyższej klasy "solo" wyniesie ponad 38 mln zł.
Autobusy z napędem hybrydowym będą jeździły głównie po Trakcie Królewskim, ponieważ w czasie jazdy produkują znacznie mniej spalin. Pojazd z silnikiem hybrydowym w czasie ruszania korzysta tylko z silnika elektrycznego.
Oprócz pojazdów klasy "solo" firma dostarczy MZA 112 autobusów przegubowych. Koszt ich wyprodukowania to ponad 160 mln zł.
Lider Trading zajmie się budową i dostawą dwudziestu 10,5 metrowych autobusów marki Solbus. Będą to pierwsze autobusy tej marki w stolicy. Wyposażone będą w nowoczesny silnik "Cummins". Ich łączna cena to 19 mln zł.
Zakup nowoczesnych autobusów to element strategii rozwoju MZA. Inwestycja jest możliwa dzięki podpisaniu z władzami miasta umowy gwarantującej Miejskim Zakładom Autobusowym przewozy pasażerów w latach 2010-2017. MZA na zakup wszystkich nowych autobusów przeznaczyły około 204 mln zł brutto.
W ciągu ostatnich 4 lat w stolicy pojawiło się ponad 500 nowych autobusów.
Autobusy komunikacji miejskiej w Warszawie należą do czterech przewoźników - MZA, ITS Michalczewski, Mobilis oraz PKS Grodzisk Mazowiecki. W godzinach porannego szczytu jeździ w stolicy łącznie ponad 1,4 tys. autobusów.