W takim aucie można pogrzeszyć!
W Essen trwają właśnie targi samochodów klasycznych Techno Classica. Jedną z atrakcji jest wystawa poświecona 25-leciu budowanego w oparciu o Volkswagena Transportera kampera - modelowi California.
Z urodzinami auta zbiegł się także jubileusz produkcyjny - przez dwadzieścia pięć lat istnienia tej linii modelowej niemiecka firma wyprodukowała aż 100 000 egzemplarzy.
Pomysł na stworzenie tego typu pojazdu w latach osiemdziesiątych nie był nowy. Już wcześniej Westfalia budowała kampera o nazwie Joker na bazie Transportera. Ulubionym celem podróży nieodmiennie była wówczas południowa Europa, coraz mniej osób chciało jednak wyruszać na wakacje ciągnąc za sobą nieporęczną przyczepę kempingową. W głowach inżynierów z Wolfsburga zrodził się więc pomysł stworzenia "fabrycznego" kampera.
Podstawowy schemat zabudowy stosowany przez Westfalię stał się wzorem dla innych producentów - składana kanapa z tyłu, która w razie potrzeby zmieniała się w łóżko, wąska część kuchenna z lodówką, kuchenką gazową i zlewozmywakiem oraz szafa po lewej stronie. Przy takim układzie do wnętrza wchodziło się przez szerokie, rozsuwane drzwi. Przemyślana w najmniejszym detalu zabudowa, z wieloma praktycznymi drobiazgami, w wersji Joker była jednak dla wielu zbyt droga. I to właśnie wykorzystał Volkswagen. Zakładając znacznie większą produkcję seryjną, odchudzono wyposażenie Jokera do rozsądnego zakresu. Rezultatem tej diety była cena podstawowa Californii wynosząca 39 900 marek.
W ten sposób powstał pierwszy transporter w wersji California, który zapoczątkował linię modelową dostępną w ofercie niemieckiej marki po dzień dzisiejszy.
W aktualnym modelu piątej generacji California oferowana jest z dwoma silnikami 2,0 TSI (150 KM i 204 KM) oraz z pięcioma TDI. Silniki wysokoprężne mają moc 84 KM, 102 KM, 114 KM w wersji BlueMotion, 140 KM i 180 KM. Oba mocniejsze TDI i TSI są połączone z sześciobiegową przekładnią manualną. Możliwa jest także kombinacja z DSG i 4MOTION, w zależności od wariantu silnika. W przypadku napędu na wszystkie koła lub mocnego silnika biturbo (180 KM) California wyposażona jest w 17-calowe koła. Kierowcę wspierają takie systemy jak ABS, ASR, ESP i asystent podjazdu, a także system stabilizujący przyczepę (w przypadku zamówienia haka holowniczego). Cena wyjściowa Californii wynosi - na polskim rynku - 116 662 zł netto.
Z historią kultowego kampera - od T3 przez T4 po aktualnego T5 - można zapoznać się na stoisku Volkswagena w Essen, w hali nr 7.