Ultra Quattro, czyli nowy napęd dla Audi

Audi zaprezentowało kolejną wariację na tematy systemu napędu na cztery koła. "Ultra Quattro" - bo tak właśnie nazywa się nowe rozwiązanie - pozwolić ma na oszczędniejsze obchodzenie się z paliwem.

Nowość polega na rezygnacji z napędu 4x4 realizowanego za pośrednictwem dyferencjału Torsen, który przez cały czas przekazuje moc na obie osie, domyślnie faworyzując tylną. Nowy system standardowo napędza tylko przednie koła, co - zdaniem niemieckich inżynierów - zapewnia oszczędność 0,3 l paliwa na każde 100 km.

Nie sposób mówić tu o rewolucji - podobne rozwiązania wykorzystywane są od wielu lat. Audi dodało jednak szereg czujników monitorujących m.in. położenie kierownicy, pozycję pedału przyspieszenia czy prędkość obrotową poszczególnych kół.

Reklama

Na podstawie tych danych umieszczony w skrzyni biegów procesor sterujący wykrywa moment utraty przyczepności przez przednie koła i decyduje o "dopięciu" biegnącego pod pojazdem wału napędowego. Elektronika potrafi wykryć uślizg kół przedniej osi na pół sekundy przed zaistnieniem zjawiska.

By proces dołączenia napędu na tył przebiegał płynnie i nie był zauważalny dla kierowcy, zastosowano aż dwa sprzęgła. W obudowie skrzyni biegów pracuje - klasyczne dla tego typu rozwiązań - sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej, uruchamiane elektrycznie.

Konstruktorzy Audi dodali też drugie, umieszczone w dyferencjale, przy prawej półosi napędowej, optymalizujące pracę mechanizmu różnicowego (odciąża go zapewniając mniejsze tarcie wewnętrzne i straty energii). Takie rozwiązanie pozwoliło uzyskać niezwykłą płynność działania systemu i rewelacyjne czasy reakcji.

Pierwszym modelem z nowym systemem Ultra Quattro będzie nowe Audi A4 Allroad z automatyczną skrzynią S-tronic, które pojawi się na rynku w drugim kwartale bieżącego roku. Później "ekologiczne" quattro pojawi się w innych odmianach A4.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Audi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy