Toyota wyróżniona za systemy bezpieczeństwa

Toyota Prius i Crown oraz Lexus GS i RX otrzymały najwyższe wyróżnienie ASV++ za pakiety Toyota Safety Sense P i Lexus Safety System +. ASV++ to najwyższy standard bezpieczeństwa, ustanowiony w 2016 roku przez JNCAP do oceny skuteczności najnowszych systemów bezpieczeństwa czynnego.

Dotychczasowe testy JNCAP prowadzone w latach poprzednich obejmowały efektywność układu przeciwdziałania zderzeniu z poprzedzającym samochodem, systemu zapobiegania opuszczaniu pasa ruchu oraz systemów monitorujących sytuację z tyłu pojazdu. W tym roku została dodana ocena skuteczności automatycznego hamowania awaryjnego, wspomagającego unikanie kolizji z pieszymi w ciągu dnia. ASV++ jest przyznawany samochodom, w których wszystkie te układy działają najskuteczniej.

Toyota Safety Sense P oraz Lexus Safety System + to najnowsze wersje systemów bezpieczeństwa czynnego japońskiego producenta, których działanie opiera się na współpracy kamery z radarem o zwiększonym zasięgu i precyzji. Toyota Safety Sense P nowej generacji obejmuje układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych (PCS + PD), aktywny tempomat (ACC), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na właściwy tor jazdy, automatyczne światła drogowe (AHB) i układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA).

Reklama

Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym w sytuacji zagrożenia zderzeniem z innym pojazdem lub z pieszym. Jeśli w nagłej sytuacji kierowca naciśnie pedał hamulca zbyt słabo, układ wzmocni siłę hamowania, by uniknąć zderzenia lub złagodzić jego skutki. W przypadku gdy kierowca nie zacznie hamować pomimo ryzyka zderzenia, system automatycznie rozpocznie hamowanie. Pre-Collision System wyposażony w radar ma dodatkową funkcję zapobiegania zderzeniom z pieszym.

Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu wykrywa białe i żółte oznakowanie poziome na drodze. Kiedy pojazd zaczyna opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Z kolei układ rozpoznawania znaków drogowych wyświetla na kolorowym ekranie na desce rozdzielczej wybrane znaki, m.in. ograniczenia prędkości, końca ograniczenia prędkości oraz zakazu wyprzedzania.

Automatyczne światła drogowe mają za zadanie zapewnić maksymalną możliwą widoczność w trakcie jazdy w nocy. Wykorzystując kamerę, system wykrywa światła pojazdów nadjeżdżających z przeciwka i tylne reflektory samochodów poprzedzających. Jeśli przed samochodem są inne pojazdy, system przełącza światła drogowe na mijania. Gdy pojazdy znikną z pola widzenia kamery, system przełącza światła z powrotem na drogowe.

Aktywny tempomat dostosowuje prędkość samochodu do prędkości poprzedzającego pojazdu, jeśli jest ona mniejsza niż prędkość ustawiona przez kierowcę. Gdy poprzedzający pojazd przyspieszy bądź zmieni pas, samochód wróci do ustalonej prędkości.

Około 37 procent wypadków śmiertelnych w Japonii dotyczy pieszych. Aby ograniczyć ich liczbę, od 2015 roku Toyota i Lexus stopniowo wprowadzają do kolejnych modeli pakiety Toyota Safety Sense w wersji S (oparte na technologii laserowej) oraz P (oparty na technologii radarowej), a także Lexus Safety System +. Ich ceny są na tyle przystępne, aby zachęcać jak najszersze grono kierowców do wybierania samochodów w nie wyposażonych i do stałego z nich korzystania. W Polsce Toyota Safety Sense jest dostępny w niemal wszystkich modelach Toyoty, zaś system zapobiegania zderzeniom z pieszymi w 6 z nich.

W chwili obecnej w Lexus Safety System + wyposażone są trzy z siedmiu oferowanych w Polsce modeli Lexusa, natomiast system ochrony przedzderzeniowej dostępny jest we wszystkich modelach.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy