Toyota lepsza od BMW! Te marki warte są najwięcej!

Jak co roku, firma analityczna Millward Brown opublikowała raport stu najbardziej wartościowych marek świata. Jak tym razem w zestawieniu poradzili sobie producenci samochodów?

Toyota po raz kolejny na szczycie
Toyota po raz kolejny na szczycieAFP

Trzeba pamiętać, że na wartość danej marki składa się wiele czynników. Nie chodzi wyłącznie o liczbę wyprodukowanych i sprzedanych pojazdów - równie ważne są takie elementy, jak zaufanie użytkowników czy umiejętność wypromowania własnych produktów na tle konkurencji.

Od wielu lat bój o palmę pierwszeństwa w kategorii "Motoryzacja" (obejmuje ona wyłącznie producentów samochodów osobowych) toczą BMW i Toyota. Japońska marka była nie do pokonania w latach 2006-2009. Przełomem okazał się rok 2010. Za sprawą nagłośnionej przez amerykańskie media afery, dotyczącej samoistnego przyspieszania samochodów Toyoty (śledztwo dowiodło ostatecznie, że firma nie miała z tą kwestią nic wspólnego), Japońska marka spadła na drugą pozycję. Na czoło stawki wysunęło się BMW.

Koncern Toyoty szybko poradził sobie z wizerunkową wpadką i już rok później - w 2011 roku - marka znów mogła pochwalić się największą wartością w świecie motoryzacji. Niestety, pech jej nie opuszczał. W ubiegłym roku firma znów spadła na drugą pozycję (po raz kolejny wyprzedziło ją BMW) - to wynik klęsk żywiołowych, które nawiedziły Japonię (na skutek trzęsienia ziemi i fali tsunami firma musiała wstrzymać produkcję w większości tamtejszych zakładów).

Kto najlepszy?

Na szczęście dla Japończyków wyniki tegorocznego badania "BrandZ Top 100" wskazują, że Toyota po raz kolejny wróciła na pozycję lidera zestawiania dotyczącego motoryzacji. Z wartością szacowaną na blisko 24,5 mld dolarów marka zajęła 23. miejsce w ogólnym zestawieniu marek z wszystkich rozpatrywanych branż.

Zaraz za Toyotą - na 2. miejscu w kategorii "Motoryzacja" i 24. w ogólnym zestawieniu - uplasowało się BMW. Wartość niemieckiej marki szacowana jest obecnie na nieco ponad 24 mld dolarów. Różnica między konkurentami jest więc minimalna.

Daleko za czołową dwójką, na trzecim miejscu w kategorii "Motoryzacja" i 43. pozycji ogólnego zestawienia, znalazł się Mercedes-Benz. Wartość marki szacowana jest na niespełna 18 mld dolarów. Dwuprocentowy wzrost firma zawdzięcza m.in. ciepłemu przyjęciu przez nabywców nowej klasy A.

Informacja prasowa (moto)

W pierwszej "setce" najbardziej wartościowych firm świata znalazło się jeszcze trzech producentów samochodów. Na 71. miejscu rankingu (4. w dziedzinie "Motoryzacja") sklasyfikowano Hondę, której wartość szacowana jest dziś na 12,4 mld dolarów. Miejsce 86. należy do kolejnego wytwórcy z Kraju Kwitnącej Wiśni - Nissana. Wartość japońskiej marki (piątej w kategorii "Motoryzacja") szacowana jest przez Millward Brown na niespełna 10,2 mld dolarów.

Co ciekawe, dopiero na szóstym miejscu w kategorii "Motoryzacja" (i ostatnim w rankingu Top 100) znalazł się europejski gigant - Volkswagen. Wartość najpopularniejszej na świecie niemieckiej marki motoryzacyjnej szacowana jest obecnie na 8,8 mld dolarów. To niemal trzy razy mniej, niż w przypadku prowadzącej w motoryzacyjnym rankingu Toyoty.

A na dalszych pozycjach?

Kategoria "Motoryzacja" uzupełniona została też o cztery kolejne marki, które nie zmieściły się do ogólnego zestawienia stu najbardziej cenionych producentów. Poza pierwszą "setką" znalazły się kolejno: 7. w zestawieniu "Motoryzacja" Ford (wartość 7,5 mld dolarów), 8. Audi (wartość 5,5 mld dolarów), 9. Hyundai (wartość 4 mld dolarów) i 10. Lexus (wartość 3,5 mld dolarów).

Za najbardziej wartościową markę świata - trzeci rok z rzędu - uznano Apple, której wartość szacuje się dziś na 185 mld dolarów. Na podium znalazły się też kolejno Google (113,7 mld dolarów) i IBM (112,5 mld dolarów).

W ostatnich latach firmy z branży motoryzacyjnej nie były w stanie zagrozić gigantom informatyczno-komputerowym i ta sytuacja raczej szybko nie ulegnie zmianie. Ale czy można się dziwić, skoro elementem, który w samochodach rozwija się najszybciej są systemy informatyczno-elektroniczne?

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas