Toyota lepsza od BMW! Te marki warte są najwięcej!
Jak co roku, firma analityczna Millward Brown opublikowała raport stu najbardziej wartościowych marek świata. Jak tym razem w zestawieniu poradzili sobie producenci samochodów?
Trzeba pamiętać, że na wartość danej marki składa się wiele czynników. Nie chodzi wyłącznie o liczbę wyprodukowanych i sprzedanych pojazdów - równie ważne są takie elementy, jak zaufanie użytkowników czy umiejętność wypromowania własnych produktów na tle konkurencji.
Od wielu lat bój o palmę pierwszeństwa w kategorii "Motoryzacja" (obejmuje ona wyłącznie producentów samochodów osobowych) toczą BMW i Toyota. Japońska marka była nie do pokonania w latach 2006-2009. Przełomem okazał się rok 2010. Za sprawą nagłośnionej przez amerykańskie media afery, dotyczącej samoistnego przyspieszania samochodów Toyoty (śledztwo dowiodło ostatecznie, że firma nie miała z tą kwestią nic wspólnego), Japońska marka spadła na drugą pozycję. Na czoło stawki wysunęło się BMW.
Koncern Toyoty szybko poradził sobie z wizerunkową wpadką i już rok później - w 2011 roku - marka znów mogła pochwalić się największą wartością w świecie motoryzacji. Niestety, pech jej nie opuszczał. W ubiegłym roku firma znów spadła na drugą pozycję (po raz kolejny wyprzedziło ją BMW) - to wynik klęsk żywiołowych, które nawiedziły Japonię (na skutek trzęsienia ziemi i fali tsunami firma musiała wstrzymać produkcję w większości tamtejszych zakładów).
Kto najlepszy?
Na szczęście dla Japończyków wyniki tegorocznego badania "BrandZ Top 100" wskazują, że Toyota po raz kolejny wróciła na pozycję lidera zestawiania dotyczącego motoryzacji. Z wartością szacowaną na blisko 24,5 mld dolarów marka zajęła 23. miejsce w ogólnym zestawieniu marek z wszystkich rozpatrywanych branż.
Zaraz za Toyotą - na 2. miejscu w kategorii "Motoryzacja" i 24. w ogólnym zestawieniu - uplasowało się BMW. Wartość niemieckiej marki szacowana jest obecnie na nieco ponad 24 mld dolarów. Różnica między konkurentami jest więc minimalna.
Daleko za czołową dwójką, na trzecim miejscu w kategorii "Motoryzacja" i 43. pozycji ogólnego zestawienia, znalazł się Mercedes-Benz. Wartość marki szacowana jest na niespełna 18 mld dolarów. Dwuprocentowy wzrost firma zawdzięcza m.in. ciepłemu przyjęciu przez nabywców nowej klasy A.
W pierwszej "setce" najbardziej wartościowych firm świata znalazło się jeszcze trzech producentów samochodów. Na 71. miejscu rankingu (4. w dziedzinie "Motoryzacja") sklasyfikowano Hondę, której wartość szacowana jest dziś na 12,4 mld dolarów. Miejsce 86. należy do kolejnego wytwórcy z Kraju Kwitnącej Wiśni - Nissana. Wartość japońskiej marki (piątej w kategorii "Motoryzacja") szacowana jest przez Millward Brown na niespełna 10,2 mld dolarów.
Co ciekawe, dopiero na szóstym miejscu w kategorii "Motoryzacja" (i ostatnim w rankingu Top 100) znalazł się europejski gigant - Volkswagen. Wartość najpopularniejszej na świecie niemieckiej marki motoryzacyjnej szacowana jest obecnie na 8,8 mld dolarów. To niemal trzy razy mniej, niż w przypadku prowadzącej w motoryzacyjnym rankingu Toyoty.
A na dalszych pozycjach?
Kategoria "Motoryzacja" uzupełniona została też o cztery kolejne marki, które nie zmieściły się do ogólnego zestawienia stu najbardziej cenionych producentów. Poza pierwszą "setką" znalazły się kolejno: 7. w zestawieniu "Motoryzacja" Ford (wartość 7,5 mld dolarów), 8. Audi (wartość 5,5 mld dolarów), 9. Hyundai (wartość 4 mld dolarów) i 10. Lexus (wartość 3,5 mld dolarów).
Za najbardziej wartościową markę świata - trzeci rok z rzędu - uznano Apple, której wartość szacuje się dziś na 185 mld dolarów. Na podium znalazły się też kolejno Google (113,7 mld dolarów) i IBM (112,5 mld dolarów).
W ostatnich latach firmy z branży motoryzacyjnej nie były w stanie zagrozić gigantom informatyczno-komputerowym i ta sytuacja raczej szybko nie ulegnie zmianie. Ale czy można się dziwić, skoro elementem, który w samochodach rozwija się najszybciej są systemy informatyczno-elektroniczne?