To jest afera. 27 mln wadliwych poduszek powietrznych

Nadzór bezpieczeństwa transportu USA wezwał w czwartek japońskiego producenta podzespołów motoryzacyjnych, firmę Takata, do przekazania dokumentacji i udzielenia wyjaśnień ws. produkowanych przez nią poduszek powietrznych, które są przedmiotem śledztwa.

Takata to wielki producent wielu komponentów, dysponujący własnym centrum badawczym
Takata to wielki producent wielu komponentów, dysponujący własnym centrum badawczymAFP

Nadzór bezpieczeństwa transportu USA wezwał w czwartek japońskiego producenta podzespołów motoryzacyjnych, firmę Takata, do przekazania dokumentacji i udzielenia wyjaśnień ws. produkowanych przez nią poduszek powietrznych, które są przedmiotem śledztwa.

Urząd nadzorujący bezpieczeństwo na amerykańskich drogach wystąpił z takim wnioskiem do oficjalnego dostawcy produktów Takaty na rynek USA - TK Holdings Incorporation. Firma ma czas na dostarczenie wszystkich dokumentów do 1 grudnia br. Dodatkowo przedstawiciele koncernu pod przysięgą mają udzielić odpowiedzi na wątpliwości instytucji.

"Oczekujemy pełnej współpracy ze strony Takaty, abyśmy razem mogli pracować nad publicznym bezpieczeństwem Amerykanów" - powiedział zastępca dyrektora nadzoru bezpieczeństwa USA (The National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) David Friedman.

W odpowiedzi na decyzję NHTSA amerykański rzecznik japońskiego koncernu Alby Berman poinformował w czwartek, że Takata "w pełni współpracuje z NHTSA i pracuje nad realizacją ich wniosku".

W ciągu ostatnich 18 miesięcy japoński producent zmagał się z awariami inflatorów (mechanizmów napełniających) poduszek powietrznych, które mogły eksplodować podczas jazdy, stanowiąc zagrożenie dla kierowców i pasażerów.

Od 2008 roku 10 producentów samochodów musiało wezwać na akcje serwisowe ponad 10 mln samochodów w USA i dodatkowych ponad 17 mln w innych częściach świata. Problemy dotyczyły wadliwych inflatorów w poduszkach powietrznych produkowanych przez Takatę i konieczności ich wymiany. Agencja Reutera podaje, że w wyniku eksplozji mechanizmów napełniających zginęły cztery osoby, a wiele zostało rannych.

W czerwcu br. NHTSA wszczęło postępowanie, które ma wyjaśnić, czy produkowane w latach 2000-2007 inflatory poduszek powietrznych były odpowiednio uszczelnione, czy może podlegały innym awariom.

We wtorek media poinformowały, że Takata została oskarżona przez amerykańskich konsumentów o ukrywanie, wraz z innymi koncernami z branży samochodowej, informacji na temat produkowanych przez nią wadliwych poduszek powietrznych. Pozew w tej sprawie skierowano do sądu okręgowego na Florydzie.

Takata poza poduszkami powietrznymi produkuje inne komponenty do samochodów, w tym systemy pasów bezpieczeństwa czy kierownice. Dysponuje fabrykami na czterech kontynentach i zatrudnia na całym świecie ok. 35 tys. osób.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas