Śmierć 45-letniej legendy. Zabiły ją poduszki powietrzne...
Mamy złe wieści dla miłośników klasycznych volkswagenów. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku z oferty niemieckiej marki zniknie jeden z symboli lat siedemdziesiątych - Volkswagen T2.
Znany w Polsce jako "Ogórek", samochód ten w 1967 roku zastąpił popularnego wśród dzieci-kwiatów "Bulika", czyli Volkswagena Typ 2 Transportera T1. Auto bazowało w znacznym stopniu na poprzedniku - jego kariera na Starym Kontynencie (pojazd produkowano w fabryce w Hanowerze) trwała do 1979 roku, gdy w ofercie niemieckiej marki pojawił się zupełnie nowy, zbudowany od podstaw, Transporter T3.
Po wprowadzeniu na europejskie rynki następcy linia produkcyjna modelu T2 przeniesiona została do Meksyku, gdzie auto produkowano przez kolejne 18 lat - do 1997 roku. Po tym czasie żywot modelu nie dobiegł jednak końca. Fabrykę po raz kolejny rozmontowano, spakowano i wysłano do Brazylii.
Tam, po licznych modernizacjach, pojazd wytwarzany jest do dziś jako Volkswagen Kombi. Auto oferowane jest obecnie z chłodzonym cieczą benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 78 KM i czterostopniową, ręczną skrzynią biegów. Samochód przyspiesza do 100 km/h w ok. 16,5 s i rozpędza się do prędkości maksymalnej 130 km/h. Pojemność przestrzeni bagażowej wynosi aż 4906 l. W wersji osobowej auto mieści maksymalnie 9 osób.
Co ciekawe, jeżeli Volkswagen faktycznie zdecyduje się na zakończenie produkcji, nie będzie to wcale związane ze znikomym popytem na przestarzały konstrukcyjnie pojazd. Każdego dnia z fabryki w Sao Paulo wyjeżdża 250 sztuk Volkswagena Kombi, co oznacza roczną produkcję na poziomie około 90 tysięcy egzemplarzy!
Problemem są zmiany w brazylijskim prawie mówiące o tym, że od 2014 roku każdy nowy pojazd rejestrowany w tym kraju obowiązkowo będzie musiał posiadać co najmniej dwie poduszki powietrzne i system ABS. Doposażenie auta w systemy bezpieczeństwa odbije się jednak na jego cenie, co na pewno poskutkuje spadkiem zamówień. Mimo że fabryka w San Paulo produkuje model Kombi na różne rynki Ameryki Południowej, to właśnie w Brazylii pojazd cieszy się największym zainteresowaniem. Przedstawiciele Volkswagena prognozują, że wprowadzenie kolejnej modernizacji jest nieopłacalne - wszystko wskazuje więc na to, że produkcja T2 wygaszona zostanie 31 grudnia przyszłego roku.
Dodajmy, że samochód w podstawowej wersji - kombi - wyceniany jest na 44 490 brazylijskich realów, co w przeliczeniu daje ok. 67 tys. zł.