Skoda zbuduje konkurenta Golfa! A co z Octavią?
Volkswagen Golf zyska wkrótce nowego, groźnego, konkurenta. Do szturmu na segment C szykuje się właśnie Skoda.
Już w przyszłym roku na rynku pojawić ma się następca modelu Rapid. Auto otrzyma zupełnie nową nazwę i zadania.
"Nasza obecność w tym segmencie jest bardzo skromna" - stwierdził w wywiadzie dla brytyjskiego magazynu "Autocar" szef sprzedaży i marketingu Skody - Alain Favey. "Obecnemu Rapidowi nie udało się przekonać klientów, że jesteśmy wiarygodnym konkurentem w tym segmencie" - dodał.
Wraz z następcą Rapida pojawić się mają "zupełnie nowa technologia i stylistyka". Czesi zakładają, że w pierwszym pełnym roku rynkowej kariery nowego modelu samochód podwoi sprzedaż obecnej generacji. W tym miejscu warto dodać, że w ubiegłym roku na samochód zdecydowało się 66 512 Europejczyków.
W jaki sposób producent z Mlada Boleslaw zamierza zróżnicować ofertę i uniknąć zjawiska "kanibalizmu" w postaci odbierania klientów Octavii? Plan zakłada, że w sprzedaży pojawi się wyłącznie następca Rapida Spaceback, czyli model z nadwoziem hatchback. Nowa generacja nie będzie natomiast oferowana ani jako liftback, ani kombi. Dwie ostatnie wersje nadwoziowe zarezerwowane będą właśnie dla Octavii.
Nie ulega wątpliwości, że następca Rapida powstanie w oparciu o modułową platformę MQB AO, która służy dziś za bazę do budowy takich aut, jak Seat Ibiza czy Volkswagen T-Roc. W oparciu o nią powstać ma również nowe wcielenie Skody Fabii. Premiera kolejnej generacji zaplanowana została na rok 2020.
Oferta jednostek napędowych nowego Rapida - najprawdopodobniej - obejmować będzie benzynowe silniki: 1,0 l TSI (85 -110 KM) i 1,5 l (150 KM) oraz wysokoprężny 1,6 l TDI w kilku wariantach mocy. Na obecnym etapie Czesi nie planują raczej zelektryfikowanej odmiany, która mogłaby rywalizować z Volkswagenem e-Golfem.
Przypominamy, że Rapid Spaceback pojawił się w ofercie czeskiej marki z końcem 2013 roku. Karoseria mierzy 4,3 m długości - to o 5 cm więcej niż w przypadku Golfa. Niewielkie różnice dotyczą kluczowego dla ilości miejsca wewnątrz parametru, jakim jest rozstaw osi. W Rapidzie wynosi on dokładnie 2603 mm, w Golfie VII - 2637 mm.
Mimo tego autu z Mlada Boleslav nie udało się nawiązać walki z niemieckim pierwowzorem. Przeszkodą okazała się, wynosząca zaledwie 1706 mm, szerokość nadwozia. Pod tym względem obecnemu Rapidowi zdecydowanie bliżej do Polo (1682 mm) niż Golfa (1799 mm).
Paweł Rygas