Silnikowe "oskary"
Dziś w Sztutgarcie odbywa się wręczenie Międzynarodowych Nagród za Najlepszy Silnik 2002 Roku. Ta doroczna impreza organizowana jest już po raz czwarty, tym razem przy okazji wystawy Expo 2002 w Sztutgarcie. W tym roku plebiscyt zdominowały jednostki napędowe BMW i Hondy. Jurorom oceniającym silniki najbardziej spodobał się niemiecki napęd V8 o pojemności 4,4 litra, który napędza flagową limuzynę BMW 745i oraz jednolitrowy, ekonomiczny silnik Insight IMA (Integrated Motor Assist). Jednostka ta rokrocznie zbiera wyrazy uznania od ekspertów na całym świecie.
40 dziennikarzy motoryzacyjnych z 18 krajów, włączając w to USA, Francję, Wielką Brytanię, Republikę Południowej Afryki, Kanadę i Australię przyznało nagrody silnikom w 11 kategoriach. Po cztery nagrody zgarnęły marki BMW i Hondy. Jedynie w czterech pozostałych kategoriach wyróżnione zostały silniki Toyoty, PSA (Peugeot/Citroen) oraz General Motors.
Honda królowała w kategoriach na "Najbardziej ekonomiczny silnik", w "Pojemności poniżej 1 litra", "Pojemności od 1,0 do 1,4 litra" oraz w "Pojemności od 1,8 do 2,0 litra". Wśród małych silników wielkie uznanie jurorów zebrały hybrydowe jednostki IMA. Najmniejsza - jednolitrowa napędza model Insight, a większa - 1,3 wykorzystywana jest w nowej Hondzie Civic. Współpraca silnika spalinowego i motory elektrycznego daje w efekcie doskonałe przyspieszenie oraz niski poziom zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin.
BMW przekonało jurorów do swoich produktów w kategoriach "Pojemności od 2,5 do 3,0 litra", "Pojemności od 3,0 do 4,0 litra", "Pojemności powyżej 4,0 litra" oraz jako "Najlepszy nowy silnik". W pierwszych dwóch przypadkach już drugi rok z rzędu wyróżniono silniki 3.0 (modele Z3, 330i, 530i, X5) i 3.2 (modele M3, M Roadster, M Coupe).
Największym jednak zaszczytem dla niemieckiego producenta była ostatnia nagroda. Tytuł Najlepszego Silnika 2002 Roku otrzymał napęd 4.4 V8 wykorzystywany w limuzynie 745i. Jednostka wyposażona w system Valvetronic, dysponuje mocą 333 KM przy 6100 obr/min i maksymalnym momentem obrotowym 450 Nm przy 3600 obr/min. Potężne BMW serii 7 od 0 do 100 km/h przyspiesza dzięki niej w 6,3 sekundy.