Siedem modeli Łady. Od logana po 2107!
AwtoWAZ już w tym miesiący rozpocznie produkcję nowego modelu łady o nazwie largus. To nic innego jak dacia logan w wersji kombi (MCV).
Pierwszy samochód ma opuścić linię produkcyjną już pod koniec lutego.
Poza nową ładą, która oferowana będzie w wersji 5- i 7-osobowej, oraz jako dwuosobowy furgon, w późniejszym okresie AwtoWAZ ma uruchomić produkcję również samochodów Nissana. Dzięki temu w tym roku z fabryki ma wyjechać nawet 750 tys. pojazdów, podczas gdy w zeszłym roku wyprodukowano tylko 630 tys. aut.
Alians Renault-Nissan posiada 25 proc. akcji AwtoWAZ-a. Trwają negocjacje umowy, na mocy której Francuci i Japończycy mają zwiększyć swój udział do 50 proc. Rozmowy są trudne, o czym świadczy m.in. fakt, że Witalij Pietrow nie utrzymał swojej posady kierowcy w zespole Lotus-Renault F1.
Łada produkuje obecnie aż 6 modeli, chociaż niektóre budzić muszą niedowierzanie.
Najnowszym modelem jest granta, której produkcję uruchomiono jesienią ubiegłego roku. Ten sedan segmentu B, który oparto na kalinie wsławił się tym, że nie chciał zapalić, gdy testował go... Władimir Putin.
Od 2008 roku produkowana jest łada priora - to model dość wiekowy, gdyż auto zaprezentowano już w 2003 roku, musiało jednak minąć lat, by udało uruchomić się produkcję.
Podobnie sprawa wyglądała z ładą kaliną, którą zaprezentowano w 1999 roku, a której produkcję uruchomiono 6 lat później.
Największe wrażenie robią jednak pozostałe pojazdy, które wciąż produkowane są przez AwtoWAZ.
Otóż wciąż można kupić fabrycznie nową samarę (3- i 5-drzwiowy hatchback oraz sedan). Formalnie rzecz biorąc jest to samara 2, której produkcję uruchomiono w 2000 roku. Tyle tylko, że samara 2 to nic innego jak samara 1 po liftingu. A pierwsza samara zjechała z taśmy produkcyjnej w 1984 roku! Ceny zaczynają się (w przeliczeniu na złotówki) od 27 tys. zł. Wyobrażacie sobie test zderzeniowy tego modelu?
Jeszcze większe wrażenie robi kolejny model. Łada niva debiutowała w 1977 roku, a teraz w 2012 - można ją kupić w niemal niezmienionej formie! Od 1995 roku produkowana jest również przedłużona wersja pięciodrzwiowa. Ceny nivy zaczynają się od 32 tys. zł.
Kolejny model, który większość czytelników albo pamięta z dzieciństwa, albo nawet w ogóle nie kojarzy to łada 2107. Jej produkcja ruszyła w 1982 roku, a w latach 80-tych samochód był obiektem zazdrości wśród kierowców dużych fiatów.
Łada miała znacznie lepsze hamulce, wnętrze wykonane z lepszych materiałów, wyposażenie bogatsze (wycieraczki reflektorów!), a silnik - nowocześniejszy, z rozrządem w głowicy. Obecnie ten samochód-marzenie w stanie prosto z fabryki można kupić za równowartość 20 tys. zł.
A na koniec śmieszne zdjęcie. Co o tym sądzicie?