Są jeszcze polskie silniki!

W powszechnej opinii polska motoryzacja już nie istnieje. Nieznana jest przyszłość FSO, Bielsko to już włoski Fiat. Powstało kilka fabryk (Poznań, Jelcz-Laskowice) ale są to przedsięwzięcia finansowane przez kapitał zachodni.

Okazuje się jednak, że jest jeszcze w Polsce zakład działający w branży motoryzacyjnej, który zarządzany jest przez Polaków i działa za polskie pieniądze.

Mowa o andrychowskiej Andorii-MOT. Firmie, która powstała na gruzach Andorii SA, doprowadzonej do upadku przez mariaż z Daewoo.

To właśnie tam powstają nowoczesne silniki wysokoprężne typu common-rail o pojemności 2.4 l. Wyposażone w intercooler i turbosprężarkę Garreta dysponują mocą 102 KM i momentem 230 Nm oraz spełniają normę czystości spalin Euro3. Już w październiku tego roku na rynek trafi zupełnie nowy silnik ADCR o pojemności 2,6 l, typu common-rail o mocy 115 KM i momencie 270 Nm spełniający normę czystości spalin Euro 4.

Reklama

Jednostki napędowe z Andrychowa trafiają do produkowanych przez Intrall Lublinów i Honkerów (głównie na potrzeby wojska), a także do samochodów dostawczych Gazela. Te ostatnie powstają na Litwie, jednak są oferowane w naszym kraju, a ich oficjalnym dystrybutorem jest... Andoria-MOT.

Firma jest również dostawcą komponentów motoryzacyjnych dla wielu liczących się światowych producentów. Współpracuje m.in. z SISU DIESEL, EATON-em, Volkswagenem i Fordem oraz dostarcza wały korbowe na pierwszy montaż do silników autobusów i samochodów ciężarowych Mercedesa.

To jednak nie koniec, bowiem jednocylindrowe silniki wysokoprężne z Andrychowa trafiają na Bliski Wschód i do północnej oraz środkowej Afryki, gdzie znajdują zastosowanie w rolnictwie, głównie służąc do napędzania pomp irygacyjnych.

Jak poinformował INTERIA.PL Grzegorz Głowacki, wiceprezes zarządu Andorii-MOT, firma w zeszłym roku uzyskała około 4 milionów złotych zysku netto. Zatrudnienie znajduje w niej około 1300 osób. Jest to tym samym największa firma w 23-tysięcznym Andrychowie.

ZOBACZ galerię zdjeć z wizyty w fabryce.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: firma | motoryzacja | silniki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy