Pozornie to tylko logo. A jest warte miliardy!

Firma badawcza Interbrand opublikowała niedawno raport wartości największych światowych znaków handlowych "Best Global Brands". Czy miniony rok okazał się dobry dla producentów samochodów?

Logo Toyoty pozostaje najbardziej cennym
Logo Toyoty pozostaje najbardziej cennymINTERIA.PL

Badanie Interbrand nie ma na celu określenia wartości poszczególnych przedsiębiorstw. Specjaliści od wizerunku oceniają wyłącznie wartość ich znaku handlowego. Składają się na nią m.in. postrzeganie produktów danej marki w oczach konsumentów, wyniki finansowe czy prowadzone przez firmę działania marketingowe.

Tym razem, w rankingu obejmującym sto najbardziej rozpoznawalnych marek, znalazło się piętnastu producentów z branży motoryzacyjnej. Którzy z nich mają powody do radości?

Podobnie jak w zeszłym roku najwyżej - na 6. pozycji (o dwie wyżej niż rok temu) - uplasował się największy producent samochodów na świecie - Toyota. Wartość logo marki wyceniono na przeszło 49 mld dolarów (16 proc. więcej niż przed rokiem). Japoński producent już po raz 12 uznany został za najwartościowszą markę motoryzacyjną na świecie.

Na drugim miejscu motoryzacyjnego zestawienia (11. miejsce w rankingu) znalazło się BMW. Wartość logo producenta z Bawarii wyceniono na 37,2 mld dolarów (+ 9 proc). Firmie, coraz mocniej, depcze po piętach - sklasyfikowany na 12. pozycji - Mercedes. Zdaniem specjalistów z Interbrand trójramienna gwiazda warta jest dzisiaj 36,7 mld dolarów (+ 7 proc).

4. miejsce w kategorii motoryzacja (19. w ogólnym zestawieniu) przypadło Hondzie. Wartość jej znaku handlowego wynosi obecnie o 6 proc. więcej niż przed rokiem, czyli niespełna 23 mld dolarów.

Pierwszą piątkę wśród producentów pojazdów zamyka - sklasyfikowany na 35. pozycji w ogólnym zestawieniu - Volkswagen. Po skandalu z zaniżaniem poziomu emisji spalin wartość logo marki spadła aż o 9 proc. i wynosi dziś około 12,5 mld dolarów. To jedyny producent z branży motoryzacyjnej, którego wartość zmalała w ubiegłym roku.

Za Volkswagenem, na 38. miejscu w rankingu, uplasował się - wyceniony na 11,6 mld dolarów - Ford (+ 6 proc.). Amerykanie nie mają jednak powodów do radości. Na 39. pozycji sklasyfikowano bowiem markę Hyundai. Wartość jej znaku handlowego wyceniono na 11,3 mld dolarów (+ 8 proc.).

W pierwszej połowie zestawienia uplasowały się też: 44. Audi (10,3 mld dolarów, + 5 proc.) i 49. Nissan. To najszybciej rozwijająca się motoryzacyjna marka w rankingu. Wartość znaku handlowego Nissana wyceniono na 9 mld dolarów, czyli aż o 19 proc. więcej niż przed rokiem!

Na kolejnych miejscach znajdziemy jeszcze: 56. Porsche (8 mld dolarów, +12 proc.), 74. Kię (5,6 mld dolarów, + 5 proc.), 85. Chevroleta (5,1 mld dolarów, + 2 proc.), 87. Land Rovera (5,1 mld dolarów, + 14 proc.) oraz - debiutujące w zestawieniu na 98. pozycji - Mini (4,2 mld dolarów).

Wyżej, na 79. miejscu, sklasyfikowano jeszcze producenta motocykli - markę Harley Davidson. Jej znak handlowy wyceniany jest obecnie na niespełna 5,5 mld dolarów (+14 proc.).

Pierwsze miejsce w ogólnym zestawieniu przypadło firmie Apple. Wartość jej znaku handlowego wyceniono na rekordowe 170,2 mld dolarów. To aż o 43 proc. wyżej niż przed rokiem! Drugie miejsce zajmuje komputerowy gigant - Google (120,3 mld dolarów, + 12 proc.). Na podium znalazła się jeszcze Coca Cola z wynikiem78,4 mld dolarów (- 4 proc.).

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas