Półautomatyczne Magnum
Biorąc udział w ostatnim wiosennym pikniku Renault miałem możliwość pojeździć samochodem z półautomatyczną skrzynią biegów AS-Tronic. Pojazdem tym było Renault Magnum 480.19. Jest to ciągnik siodłowy, który na czas prób złączony został w pojazd członowy z naczepą o obciążeniu 22 ton. Samochód ten jedyny na razie w Polsce został przyprowadzony prosto z Francji przez kierowcę fabrycznego Renault, Jacquesa Perreta. Auto z silnikiem o mocy 480 KM, został wyposażony w skrzynię biegów firmy ZF.
Szesnastobiegowa (do jazdu w przód) skrzynia sterowana jest zwykłą dźwignią. Jednak zmiana wygląda jak w sekwencyjnej przekładni, pchnięcie do przodu-bieg w górę, pchnięcie w tył-bieg w dół. Ta sama czynność z wciśniętym klawiszem pod kciukiem to zmiana biegu o pół przełożenia. W krytycznych sytuacjach, gdy nie wiemy jaki bieg jest teraz optymalny do obrotów silnika pociągamy lewarek do siebie i automat sam znajduje ten bieg. Na parkingu dźwignię odpychamy w prawą stronę.
Pojazd oczywiście nie posiada pedału sprzęgła, a zmianę biegów można przeprowadzać z maksymalnie wciśniętym pedałem gazu. Urządzenie to samo ujmie gaz, zmieni przełożenie i ponownie doda gazu bez naszego udziału. Przy naszym braku autostrad wydaje się bardzo pożytecznym dodatkiem. Wyklucza szarpanie ciągnika zwiększając żywotność większości podzespołów i komfort jazdy kierowcy jednak cena (3000 Euro) sprawia, że będzie rzadkością na naszych drogach.
Krzysztof Dąbrowski
Przeczytaj również opinię Krzysztofa Dąbrowskiego na temat automatycznej skrzyni biegów.