Polacy będą produkować części do Mercedesów klasy S!

IFA Powertrain Polska, spółka należąca do niemieckiej firmy z branży automotive IFA Rotorion, zainwestuje 100 mln euro w budowę nowej fabryki w Ujeździe (Opolskie). Zakład ruszy na początku 2017 r. Początkowo zatrudni 90 osób, a docelowo - do 2020 r. - ponad 400.

Polacy będą produkować półosie m.in. do Mercedesów klasy S
Polacy będą produkować półosie m.in. do Mercedesów klasy SInformacja prasowa (moto)

O inwestycji poinformowało w czwartek Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki (OCRG), przy którym działa Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera. Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę fabryki zaplanowano na 21 lipca. Zakład będzie wytwarzał półosie napędowe, których roczna produkcja wyniesie około dwa miliony sztuk.

Inwestycja spółki IFA Rotorion w Polsce wiąże się z przejęciem przez nią od Daimlera sekcji produkcji półosi napędowych. Niemiecka firma, specjalizująca się w produkcji wałów napędowych i przegubów, rozszerzyła w ten sposób swoje portfolio, zyskując dostęp do szybko rosnącego rynku lekkich i mniejszych aut oraz pojazdów elektrycznych. Firma zapewnia, że oprócz dostarczania produktów do Daimlera, fabryka na Opolszczyźnie ma wytwarzać także półosie dla innych odbiorców.

Realizacja inwestycji już się rozpoczęła. Fabryka powstanie na blisko 12-hektarowym terenie włączonym do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Przeniesione zostaną tam maszyny produkcyjne z Mettingen w Niemczech. Inwestor podkreśla, że podczas procesu przemieszczania maszyn do Polski zachowana będzie ciągłość produkcji i dostaw dla Daimlera.

W Ujeździe produkowane będą półosie napędowe dla mercedesów klasy C, E oraz S - początkowo 2 mln sztuk rocznie, jednak produkcja będzie sukcesywnie rosła - do momentu osiągnięcia w 2020 r. zatrudnienia powyżej 400 pracowników.

Dyrektor OCRG Roland Wrzeciono poinformował, że decyzja firmy IFA o wyborze lokalizacji w gminie Ujazd zapadła na przełomie stycznia i lutego tego roku, a w czerwcu firma stała się właścicielem 12 hektarów gruntu.

Inwestor skontaktował się z OCRG telefonicznie w listopadzie 2015 r. Niemiecka firma dostała pakiet informacji i danych o terenach inwestycyjnych na Opolszczyźnie. Wcześniej była już w posiadaniu m.in. prezentacji o potencjale inwestycyjnym woj. opolskiego i folderu poświęconego branży automotive w regionie.

"Już w grudniu odwiedziliśmy wspólnie gminę Ujazd" - powiedziała Ewa Dudik, główny specjalista z działającego przy OCRG Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera. Jej zdaniem przedsięwzięcie IFA to przykład projektu inwestycyjnego, w którym decyzje inwestycyjne i kolejne etapy całego procesu były prowadzone niezwykle sprawnie.

Od grudnia odbyło się jeszcze kilka wizyt przedstawicieli firmy IFA w regionie, organizowanych przez opolskie Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera. Inwestor spotykał się m.in. z przedstawicielami Powiatowego Urzędu Pracy w Strzelcach Opolskich, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a także Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Kędzierzynie-Koźlu. "W ten sposób IFA weryfikowała swoje podejście do konkurencyjnych lokalizacji. Wiemy, że rozważanych było jeszcze kilka krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz Zachodniej" - dodała Dudik.

Przedstawiciele inwestora wskazują, iż dzięki wejściu w sektor produkcji półosi napędowych IFA Rotorion kontynuuje realizację planu rozwoju. Po przejęciu w 2006 r. firmy Rotorion w niemieckim Friedrichshafen, oraz rozwoju nowych przedsięwzięć w Południowej Karolinie (USA) i Szanghaju (Chiny), spółka wchodzi na rynek motoryzacyjny Europy Wschodniej - właśnie z nową fabryką w woj. opolskim.

"Udało nam się obronić naszą pozycję lidera w obszarze wzdłużnych elementów układu napędowego w Europie i Ameryce Północnej w ostatnich latach. Dzięki poszerzonemu portfolio jesteśmy teraz w stanie sięgać do dynamicznie rosnącego rynku lekkich pojazdów samochodowych, w tym zwłaszcza istotnego w przyszłości rynku pojazdów elektrycznych" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym dyrektor generalny firmy Felix von Nathusius.

IFA Rotorion należy do największych światowych producentów wzdłużnych elementów układu napędowego, o rocznych obrotach zbliżonych do pół mld euro. Plasuje ją to w grupie 50 czołowych dostawców branży motoryzacyjnej w Niemczech. Zatrudnia łącznie ponad 2,5 tys. pracowników w fabrykach w Handelsleben w Niemczech, Charleston (USA) oraz w Szanghaju (Chiny). Koncern produkuje wały napędowe, przeguby i inne komponenty dla takich producentów aut jak Mercedes, Volkswagen, BMW, Porsche czy Ferrari. Firma rozwija też usługi w obszarze techniki napędowej oraz lekkich konstrukcji.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas