Pół wieku Subaru z silnikami boxer
To ważna data dla fanów Subaru. Pół wieku temu, 14 maja 1966 roku, koncern Fuji Heavy Industries wyprodukował swoje pierwsze osobowe auto napędzane silnikiem typu boxer.
Pierwszym modelem japońskiego producenta z jednostką napędową o przeciwsobnym układzie tłoków było kompaktowe Subaru 1000. Czterodrzwiowy sedan z przednim napędem przetrwał w ofercie firmy do 1969 roku.
Było to również pierwsze auto Subaru z silnikiem zamontowanym z przodu. Poprzednie auta spod znaku plejad miały montowane z tyłu silniki, które przekazywały napęd na tylną oś.
Jednostki napędowe o przeciwległych cylindrach szybko stały się znakiem rozpoznawczym Subaru. Przez ostatnie 50 lat z fabryk Subaru wyjechało przeszło 16 mln silników typu boxer.
Chociaż działające na tej samej zasadzie jednostki stosowano już chociażby w Volkswagenie Garbusie, tego rodzaju konstrukcja ma szereg zalet. Pracujące naprzeciw siebie tłoki wzajemnie niwelują drgania, więc silnik wykazuje się wysoką kulturą pracy i chętnie wkręca się na obroty. Jednostka ma też kompaktowe wymiary a niewielka wysokość wpływa na obniżenie środka ciężkości.
Właśnie dzięki tym zaletom silnik boxer stal się jednym z kluczowych elementów charakterystycznego układu napędowego Subaru Symmetrical AWD. Za sprawą - gwarantującego niezwykłe właściwości jezdne - rozwiązania auta produkowane przez Fuji Heavy Industries zyskały niezliczonych fanów na całym świecie.
Obecnie każdy samochód z oferty Subaru wyposażony jest silnik tupu boxer.