Pininfarina już nie będzie włoska a... hinduska!

Słynne włoskie biuro stylistyczne - Pininfarina - będzie mieć nowego właściciela. Zgodnie z wcześniejszymi przypuszczeniami firma stanie się wkrótce własnością indyjskiego koncernu Mahindra.

Oto najnowszy projekt Pininfariny
Oto najnowszy projekt PininfarinyInformacja prasowa (moto)

Włosi potwierdzili informacje, że w najbliższych tygodniach spodziewają się sfinalizowania trwających od dłuższego czasu rozmów. Pierwsze wzmianki dotyczące negocjacji między Hindusami a Pininfariną pojawiły się już w marcu.

Przyszłość słynnego domu projektowego od dłuższego czasu stała pod dużym znakiem zapytania. Niepowodzenia finansowe przeplatały się z osobistymi dramatami właścicieli.

W 2008 roku, w wypadku samochodowym, zginął Andrea Pininfarina - jeden z dwóch synów słynnego stylisty - Sergio Pininfariny. Pod koniec 2011 roku firma rozwiązała dział zajmujący się montażem pojazdów, w którym - w najlepszych latach - powstawało 40 tys. aut rocznie. Ostatnimi modelami budowanymi przez pracowników Pininfariny na zlecenie zewnętrznych producentów były Alfy Romeo: Brera i Spider oraz Ford Focus Coupe Cabrio. Zaprzestanie produkcji wiązało się z pozbawieniem pracy około 130 członków załogi.

Kolejny cios spadł na włoską markę z początkiem lipca 2012 roku. Po długiej i ciężkiej chorobie zmarł Sergio Pininfarina, pod kierownictwem którego firma odnosiła największe sukcesy. Spod jego ręki wyszły m.in. takie samochodowe sławy, jak Fiat Dino, Ferrari 360 czy Maserati Quattroporte. Sergio zaprojektował też szereg kluczowych modeli Peugeota. Swoje kształty zawdzięczają mu m.in. modele 306 czy piękne 406 Coupe.

Wraz ze śmiercią Sergia dla firmy nadeszły trudne czasy. Włosi starali się nawiązać współpracę z największymi graczami motoryzacyjnej sceny proponując nie tylko pomoc w zakresie stylizacji, ale i rozwiązań technicznych. Niestety, coraz więcej marek postawiło na rozwój własnych działów stylistycznych odwracając się od podwykonawców. Z każdym rokiem piętrzyły się kłopoty finansowe. Ostatecznie, w połowie bieżącego roku, długi firmy sięgały już niemal 53 mln euro.

Z tego względu Włoski zwrócili się w kierunku producentów z Chin i Indii. Najnowszy model sygnowany przez Pininfarinę to SEM DX7 chińskiego koncernu South East Motor. Kompaktowych rozmiarów crossover zadebiutował z końcem kwietnia na salonie w Szanghaju.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas