Od 2020 roku w sprzedaży tylko hybrydy i auta elektryczne!
Geely Automobile - właściciel Volvo i potentat na chińskim rynku motoryzacyjnym - planuje zakończyć swoją przygodę z silnikami spalinowymi.
Wg najnowszych planów do końca 2020 roku z oferty producenta zniknąć mają niemal wszystkie pojazdy wyposażone w klasyczny układ napędowy. Ich miejsce zająć mają hybrydy i pojazdy o napędzie elektrycznym. Te dwie grupy stanowić będą aż 90 proc. oferty!
Pierwszym krokiem ku nowej ścieżce rozwoju jest Blue Geely Initiative - program badań nad alternatywnymi źródłami napędu. Jego celem jest dostosowanie oferty do najnowszych dyrektyw chińskich władz. Zgodnie z nimi - w 2020 roku - średnie zużycie paliwa sprzedawanych w Państwie Środka pojazdów nie powinno przekraczać 5 l/100 km.
Przy okazji wprowadzenia nowych rządowych wytycznych Geely chce stać się lokalnym liderem na rynku pojazdów hybrydowych i elektrycznych. W ramach projektu Blue Geely Initiative inżynierowie pracować będą m.in. nad nowymi materiałami konstrukcyjnymi pozwalającymi ograniczyć masę i zwiększyć zasięg pojazdów.
Pierwszym modelem, który trafi na rynek w ramach nowej inicjatywy, będzie Geely Emgrand EV. Średniej wielkości sedan wyposażony został w elektryczny silnik trakcyjny o mocy 127 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. Energia elektryczna magazynowana jest w bateriach o pojemności 44,8 kWh. Zasięg auta wynosi 157 mil (ok 250 km). W trybie miejskim - gdy prędkość ograniczona jest do 37 mph (niespełna 60 km/h) - zasięg wydłuża się do 205 mil (330 km).
Specyfikacja techniczna trzymana jest w tajemnicy, wiadomo jednak, że przyspieszenie do 50 km/h zajmuje autu 4,3 s. Emgrand EV wyposażony został w dwa gniazda do ładowania umożliwiające podpięcie auta do domowej sieci elektrycznej lub specjalnej, szybkiej ładowarki. Pełne ładowanie akumulatorów z domowego gniazdka trwa 14 godzin. Korzystając z szybkiej, wysokonapięciowej, ładowarki czas ten skrócić można do 30 minut (80 proc. pojemności baterii) lub 48 minut (pełne naładowanie).
Geely Emgrand w klasycznej, spalinowej, wersji jest obecnie najlepiej sprzedającym się sedanem rodzimej konstrukcji w Chinach. Tylko w tym roku na ten model zdecydowało się przeszło 160 tys. Chińczyków.
Przypominamy, że inżynierowie Geely zacieśnili ostatnio współpracę z należący do koncernu Volvo. Nowe modele chińskiej marki powstawać mają w oparciu o opracowaną wspólnie ze Szwedami modułową platformę, która stanowić ma też bazę dla nowych Volvo.