Nowa, wielka fabryka amerykańskich aut w Polsce?
To może być największa inwestycja w historii Specjalnych Stref Ekonomicznych w Polsce. Jak ustaliło Radio Wrocław, w Środzie Śląskiej ma powstać fabryka samochodów osobowych amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego.
Może dać pracę nawet 10 tysiącom ludzi, co sprawi, że w otoczeniu Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powstanie kilkadziesiąt tysięcy nowych miejsc pracy.
Na razie inwestycja jest utrzymywana w tajemnicy, ale wicepremier Janusz Piechociński przyznaje, że już wkrótce będzie wszystko wiadomo. Ze wstępnych szacunków wynika, że może chodzić o kilka tysięcy miejsc pracy. Z nadzieją na przyszłą inwestycję patrzą samorządowcy z okolic Środy.
Amerykanie, czyli kto?
Wiadomo, że Amerykanie byli już trzykrotnie na rozmowach z władzami Legnickiej Strefy Ekonomicznej, przy czym byli to pracownicy firmy pośredniczącej, a nie producenta samochodów.
Sprawa owiana jest tajemnicą, ale budzi również wiele wątpliwości. Samochody na masową skalę produkują tylko trzy amerykańskie koncerny - General Motors, Chrysler i Ford.
Do General Motors należą m.in. obecne w Europie marki Opel i Chevrolet, koncern posiada dużą fabrykę w Gliwicach, gdzie produkowana jest m.in. Astra IV, a kilka kolejnych - w Niemczech. Co więcej, boryka się z nadwyżką mocy produkcyjnych, wobec czego zamierza zamknąć zakład w Bochum.
Ford nie ma zakładu produkcyjnego w naszym kraju, ale posiada je w Niemczech (Kolonia i Saarlouis), Belgii i np. Hiszpanii. Ten amerykański koncern również posiada nadwyżkę mocy, wobec czego planowane jest zamknięcie zakładu w belgijskim Genk.
Fabryk w Europie nie posiada natomiast Chrysler, za to pojawiły się niedawno informacje o planach uruchomienia produkcji w Europie nowego małego Jeepa. Tyle tylko, że od kilku lat koncern należy do Fiata, który w Europie posiada kilkanaście fabryk, w tym nowoczesną i dużą w Tychach. Zakłady te również działają na "pół gwizdka", szczególnie, że od pewnego czasu Fiat przestał prezentować nowe modele, czekając na koniec kryzysu.
Więc kto miałby zainwestować w Środzie Śląskiej? Od pewnego czasu wiadomo, że w Europie uruchomiona zostanie produkcja Chevroleta Cruze, który obecnie nie jest produkowany w granicach Unii Europejskiej, przez co obłożony jest cłami (na Stary Kontynent trafiają samochody produkowane w Korei Południowej). Ale co stoi na przeszkodzie, by jego produkcję ulokować w Gliwicach albo którymś z niemieckich zakładów?
(INTERIA.PL/IAR)