Niepewna przyszłość Autosanu. Wycofana oferta kupna!

Konsorcjum firm: HSW, PIT-Radwar (obie z Grupy PGZ) oraz prywatna spółka SKB Drive Tech wycofały ofertę kupna będącego w upadłości Autosanu - poinformował PAP w czwartek syndyk Ludwik Noworolski. Informacją tą zaskoczony jest wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik.

Co dalej z Autosanem?
Co dalej z Autosanem?Piotr TraczReporter

"Nie wiem, co się stało. Dziś mam spotkanie z przedstawicielami PGZ, po spotkaniu pewnie będę wiedział więcej" - powiedział w czwartek Gawlik.

Oprócz oferty PGZ, do syndyka wpłynęły jeszcze dwie inne; nazwy tych oferentów są objęte tajemnicą handlową. "Sądzę, że więcej ws. sprzedaży Autosanu będę mógł powiedzieć w przyszłym tygodniu" - zaznaczył Noworolski.

O złożeniu oferty przez konsorcjum trzech firm: Huty Stalowa Wola, PIT-Radwaru (obie należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej) oraz prywatnej spółki SKB Drive Tech informował w ub. tygodniu na konferencji prasowej w Sanoku wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik. Zaznaczył wówczas, że oferta zakłada również przejęcie pracowników na dotychczasowych zasadach.

Gawlik pytany wtedy przez dziennikarzy, czy złożona w ostatnim tygodniu przed wyborami oferta może być nieaktualna po wyborach, podkreślił, że nie widzi takiego powodu. "Ta oferta ma charakter biznesowy i nie ma, w moim przekonaniu powodu, żeby robić rewizję tego, co się dziś wydarzyło. Ale niezbadane są wyroki i ja tu nie chcę niczego przesądzać, co może się wydarzyć" - zastrzegł w ubiegły wtorek wiceminister.

Do czasy nadania depeszy na pytania PAP nie odpowiedział dyrektor ds. PR w PGZ Grzegorz Szymański.

Jak dowiedziała się PAP ze źródeł zbliżonych do sprawy, przejęcie Autosanu przez konsorcjum zablokował prezes PGZ Wojciech Dąbrowski. W piśmie, do którego dotarła PAP, Dąbrowski domagał się od zarządów HSW i PIT-Radwaru m.in. by przedstawiły zgody korporacyjne.

Według źródeł PAP oferta złożona przez konsorcjum była warunkowa i wchodziła w życie w momencie m.in. zdobycia przez HSW i PIT-Rawdar zgód korporacyjnych. Uzyskanie takiej zgody bez akceptacji prezesa PGZ jest niemożliwe.

Autosan jest w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja br. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo ws. upadłości Autosanu. Autosan był pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.

Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. W ub.r. zakład sprzedał 50 autobusów; obecnie zatrudnia ok. 360 osób.

Fabryka uzyskała w tym roku homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie.

Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas