Motor za plecami

Konstruktorzy dawno już odkryli, że rasowy samochód sportowy powiniem mieć silnik umieszczony centralnie, czyli tuż przed osią kół tylnych.

Takie usytuowanie jednostki napędowej sprawia, że auto ma mniejszy moment bezwładności, dzięki czemu lepiej wchodzi w zakręty i może uzyskiwać większe prędkości na łukach. Dalsze korzyści to możliwość znacznego obniżenia nadwozia i wygospodarowanie miejsca aż na dwa bagażniki. Niestety, wnętrze takiego auta nie należy do zbyt obszernych i poza fotelami dla kierowcy i pasażera niczego tam już nie wciśniemy.

Najlepiej koncepcja ta sprawdziła się w luksusowych samochodach sportowych i pojazdach wyczynowych. Zdarza się jednak, że samochody z centralnie umieszczonym silnikiem są także produkowane przez firmy specjalizujące się na co dzień w produkcji samochodów dla zwykłych zjadaczy chleba. Powód? Wśród ich klientów zawsze znajdą się tacy, którzy pragną jeździć dwumiejscowym samochodem, będącym namiastką wyścigowego wozu.

Dotychczas wśród takich konstrukcji największą popularność zyskał fiat X1/9 opracowany na bazie modelu 128. Jego powodzenie należy przypisać udanej stylizacji nadwozia dokonanej przez Bertone i niezłym parametrom trakcyjnym.

Auto to było wyposażone w silniki o pojemności 1300 lub 1500 ccm i w silniejszej wersji rozwijało prędkość około 170 km/h. Podobnie pomyślany samochód powstał jako wspólny projekt dwóch czołowych firm niemieckich - Volkswagena i Porsche. Chodzi oczywiście o niezbyt udane auto znane pod nazwą Volksporsche. Twór ten nie znalazł uznania w oczach klientów i dość szybko zakończył swój żywot.

Reklama

Podobny los spotkał projekt X1/20, będący wersją rozwojową fiata X1/9. Nosił on handlową nazwę Lancia Beta Montecarlo i także sprzedawał się dość marnie. Dane mu było jednak odegrać znaczącą rolę na gruncie sportowym jako baza dla rajdowego auta "Lancia 037".

W Wielkiej Brytanii samochody z centralnie umieszczonym silnikiem budował jedynie legendarny Colin Chapman. W jego wytwórni powstał bowiem dwumiejscowy pojazd o nazwie Europa, protoplasta późniejszego esprita.

Również Japończycy nie lubią umieszczać w swoich autach silnika tuż za osią tylną. Honda w niewielkich ilościach wytwarzała luksusowy model NSX, a Toyota model MR2, który spełnia rolę typowego pojazdu niszowego. Ta ostatnia firma produkowała także oryginalnego roadstera o nazwie MR-S, nawiązującego do wytwarzanego w latach 1965-1969 modelu Sports 800.

Najbardziej chyba znanym obecnie autem z silnikiem umieszczonym centralnie jest porsche boxster, wyposażony w sześciocylindrowy silnik o mocy 204 KM. Projektując go, wzorowano się na legendarnym modelu RSK z 1958 r.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: silnik | auto | motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy