Legendarne porsche wróci do oferty?

Model panamera, mimo dyskusyjnej urody, cieszy się ogromnym powodzeniem. Popularność auta przerosła nawet oczekiwania producenta.

W rok po wprowadzeniu auta na rynek - w sierpniu 2010 - produkcja osiągnęła poziom 25 tys. sztuk, samochód przypadł do gustu zwłaszcza Amerykanom.

Panamera to tzw. czterodrzwiowe coupe. Pierwszym producentem, który odniósł sukces w tym segmencie był Mercedes z modelem CLS. Porsche było zaraz za nim.

Teraz, gdy konkurencja w pośpiechu opracowuje podobne modele, inżynierowie Porsche znów starają się być o krok przed wszystkimi. W Stuttgarcie trwają już zaawansowane prace nad następcą panamery, którego debiut planowany jest na przełom 2014 i 2015 roku.

Reklama

Co ciekawe, wg najnowszych informacji, w oparciu o kolejną generację panamery powstać ma również klasyczne gran turismo z zamontowanym z przodu silnikiem i dwudrzwiowym nadwoziem. Wiele wskazuje na to, że auto otrzyma nazwę 929, nawiązującą do kultowego już modelu 928 produkowanego w latach 1977-1995.

Wprowadzenie do oferty tego typu pojazdu pozwoliłoby niemieckiemu producentowi wejść do nowego sektora rynku, który dzięki takim autom jak aston martin DB9, benltey continental czy ferrari california, każdego roku przyciąga około 10 tys. zamożnych klientów.

Prace nad pierwszą generacją modelu 928 rozpoczęto w 1971 roku. Samochód opracowywano równolegle z dwoma nowymi modelami - najmniejszym, wyposażonym w silniki czterocylindrowe 924 oraz pośrednim, sześciocylindrowym 926, który zastąpić miał model 911. Z uwagi na duże zainteresowanie klasyczną 911-ką ten ostatni nigdy nie wszedł jednak do produkcji.

928 wyposażono w układ typu transaxle - silnik V8 przenosił moc na koła tylne, za pośrednictwem zamontowanej przy tylnej osi skrzyni biegów. Dzięki temu, mimo ciężkiej jednostki napędowej obciążającej przednią oś, niemieckim inżynierom udało się uzyskać satysfakcjonujący rozkład mas. Model 928 zadebiutował w 1977 roku na salonie w Genewie, rok później zdobył prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

Przez 18 lat produkcji auto oferowane było w pięciu rożnych wersjach silnikowych (wszystkie V8) różniących się pojemnością (od 4,5 do 5 l) i mocą. Najsłabsza 928 rozwijała 240 KM i przyspieszała do 100 km/h w 7,5 s. (prędkość maksymalna 229 km/h).Topowa odmiana - GTS - rozwijała 350 KM i 500 Nm. Auto rozpędzało się do setki w 5,4 s. i potrafiło rozpędzić się do prędkości maksymalnej 270 km/h.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: oczekiwania | Alex Minsky
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy