Kupujesz nowe auto? Co dziesiąta część jest wadliwa!

Często usłyszeć można, że nowe samochody nie są już tak trwałe, jak niegdyś. Normalną praktyką stało się "celowe postarzanie produktu" i projektowanie części w taki sposób, by uzyskać planowy interwał awarii.

Problem spadku jakości nie ogranicza się jednak wyłącznie do przemyślanych działań producentów. Oszczędności szukają również podwykonawcy, co odbija się na bezpieczeństwie aut.

W pierwszym półroczu 2013 roku aż jedna na dziesięć przebadanych w Polsce części samochodowych vyła wadliwa i została wycofana z procesu produkcji!

Konsumenci decydujący się na zakup auta postrzegają je, jako integralną całość, jednak z punktu widzenia masowej produkcji, bardzo ważne jest przywiązywanie uwagi do szczegółów. Średnio każdy samochód składa się z ok. 8-10 tysięcy elementów, które powinny być trwałe, bo nawet najmniejsza ich wada może powodować istotną usterkę. W wyniku wykrycia nieprawidłowości w funkcjonowaniu części, tylko na przestrzeni pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku koncerny motoryzacyjne wezwały do akcji naprawczych ponad 72 tys. pojazdów.

Reklama

W rzeczywistości jest to tylko wierzchołek góry lodowej. Pamiętajmy, że mowa o kampaniach naprawczych producentów, a te ogłaszane są wyłącznie wówczas, gdy problem jest na tyle poważny, że zagraża zdrowiu lub życiu użytkowników... Pozostałe usterki usuwane są podczas rutynowych przeglądów gwarancyjnych, nawet bez informowania o tym właściciela samochodu.

Jak wynika z wewnętrznych danych Exact Systems, firmy kontrolującej jakość w przemyśle motoryzacyjnym, aż 11 proc. z ponad 114 mln przebadanych w Polsce części nie spełniało wymogów bezpieczeństwa! Problem jakości stosowanych w autach podzespołów dotyczy nie tylko naszego kraju. Pojazdy wzywane do serwisów ze względu na wadliwe części pochodzą z różnych części globu.

Z danych Exact Systems wynika, że odsetek wadliwych części w Polsce znajduje się blisko średniej europejskiej. Zdecydowanie gorzej jest np. w Rosji, gdzie aż 30 proc. nowoprodukowanych części nie spełnia wymogów nabywcy. Na drugiej stronie skali znajdują się Niemcy - za Odrą odsetek wadliwych podzespołów wynosi 6,5 proc.

Przypominamy, że wg najnowszego rankingu niezawodności autorstwa TUV najmniej usterkowym autem jest obecnie Volkswagen Polo, który wyprzedził dotychczasowego lidera - Toyotę Prius. Na kolejnych miejscach, w kategorii aut 2-3 letnich znalazły się: Mazda 3, Audi Q5, Toyota Avensis i Volkswagen Golf Plus.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy