Reklama

Które marki są najwięcej warte? Są niespodzianki

Firma analityczna Millward Brown opublikowała raport Brands Top 100 Most Valuable Global Brands.

Jak sama nazwa wskazuje jest to zestawienie stu najbardziej wartościowych marek świata. Oczywiście nie mogło w nim zabraknąć firm motoryzacyjnych.

Reklama

Wartość marki nie jest prostą pochodną wielkości sprzedaży. Oczywiście sprzedaż również ma znaczenie, ale równie istotne są inne elementy, jak zaufanie konsumentów, unikanie wizerunkowych wpadek, wyrazistość, innowacyjność, czy zdolność do wyróżnienia własnego produktu na tle konkurencji.

Walkę o prymat toczą Toyota i BMW

W rankingu Millward Brown od wielu już lat o palmę pierwszeństwa biją się Toyota i BMW. Japońska marka okazała się nie do pokonania w latach 2006-2009. W roku 2010, na skutek wielkiej afery w Stanach Zjednoczonych (która ostatecznie okazała się burzą w szklance wody) z rzekomo samoczynnie przyspieszającymi samochodami Toyota straciła swoją pozycję na rzecz BMW. Jednak już rok później Japończycy wrócili na szczyt.

Z najnowszego zestawienia wynika, że na czele klasyfikacji znów doszło do zmiany miejsc. Trzęsienie ziemi, tsunami i nuklearna katastrofa spowodowały olbrzymie perturbacje w produkcji samochodów, co przełożyło się na gorsze wyniki finansowe, a w efekcie zadecydowało o spadku Toyoty na drugiego miejsce. Co nie zmienia faktu, że japońska firma wciąż jest postrzegana jako godna zaufania i produkująca samochody o wysokiej jakości.

Klęski żywiołowe, które dotknęły Kraj Kwitnącej Wiśni wpłynęły również na pozycję innych japońskich marek. Spadki w zestawieniu zanotowały Honda, Nissan i Lexus.

Kto wygrał w tym roku?

Jak więc wygląda tegoroczne zestawienie najbardziej wartościowych marek świata?

Jak już wspomnieliśmy, zwycięzcą zestawienia wśród firm motoryzacyjnych jest BMW, którego wartość oszacowano na 24,6 mld dolarów, co dało 23. pozycję na świecie. Na 28. miejscu znalazła się Toyota, której wartość to 21,8 mld dolarów.

46. miejsce w rankingu przypadło Mercedesowi, którego wartość to 16,1 mld dolarów. Na czwartym miejscu wśród marek motoryzacyjnych i 65. wśród wszystkich znalazła się Honda (12,7 mld dolarów), która wyprzedziła Nissana (81. miejsce, wartość 9,9 mld dolarów).

Brakuje Volkswagena? Wartość niemieckiej marki obliczono na 8,5 mld euro, co pozwoliło na zajęcie dopiero 95. miejsca.

Pozostałe motoryzacyjne firmy nie zmieściły się w zestawieniu 100 najbardziej wartościowych marek. Taki los spotkał Forda (7 mld dolarów), Audi (4,7 mld dolarów), Hyundaia (3,6 mld dolarów) i Lexusa (3,4 mld dolarów).

Warto jednak zauważyć, że Mercedes, Volkswagen i Audi zanotowały wzrost wartości. Jest to efekt znacznego zaangażowania tych firm na rynkach azjatyckich, głównie w Chinach, które obecnie są największym motoryzacyjnym rynkiem świata, większym niż cała Europa.

Na uwagę zasługuje również pozycja Hyundaia. To pierwsza koreańska marka, która znalazła się w zestawieniu dziesięciu najbardziej wartościowych marek motoryzacyjnych. Firma ta zawdzięcza pozycję modelowej ofensywie, wysokiej jakości samochodów i niskim cenom.

Najbardziej wartością marką w najnowszym zestawieniu drugi rok z rzędu okazało się Apple (182,9 mld dolarów). Niespodzianką jest wyprzedzenie Googla (107,9 mld dolarów) przez IBM-a (116 mld dolarów).

Jak widać, firmy motoryzacyjne raczej nie mają szans na zagrożenie informatycznym gigantom. (MD)

Samochodowe marki o największej wartości (w nawiasach pozycja w rankingu firm wszystkich branż):

1. BMW - 24,6 mld dolarów (23)

2. Toyota - 21,8 mld dolarów (28)

3. Mercedes - 16,1 mld dolarów (46)

4. Honda - 12,7 mld dolarów (65)

5. Nissan - 9,9 mld dolarów (81)

6. VW - 8,5 mld dolarów (95)

7. Ford - 7,0 mld dolarów

8. Audi - 4,7 mld dolarów

9. Hyundai - 3,6 mld dolarów

10. Lexus - 3,4 mld dolarów

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: 100

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje