Koniec z jazdą pod prąd na autostradzie. Ford ma na to sposób!

Z danych ADAC wynika, że każdego roku w wypadkach spowodowanych jazdą pod prąd na autostradzie w Niemczech ginie średnio 20 osób. To 3 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych na tamtejszych drogach!

Wkrótce może się to jednak zmienić. Nad technologią ostrzegającą kierowców o jeździe niewłaściwą stroną drogi pracuje właśnie Ford.

Firma opracowała system o nazwie Wrong Way Allert. Urządzenie działa w oparciu o zamontowaną w przedniej szybie kamerę odpowiadającą za rozpoznawanie znaków drogowych i dane z systemu nawigacji satelitarnej. Gdy kierowca tak wyposażonego auta wjedzie na autostradę pod prąd samochód uruchomi ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe. Początkowo Wrong Way Alert oferowany będzie w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Z czasem jego działanie zostanie rozszerzone o kolejne kraje.

Reklama

Specjaliści z Forda pracują też nad szeregiem innych nowinek technologicznych. Amerykanie zapowiadają, że w najbliższych dwóch latach ich pojazdy wyposażone zostaną w system półautomatycznej jazdy Traffic Jam Assis. Ten pomagać ma kierowcy w utrzymywaniu pojazdu na środku pasa ruchu niezależnie od geometrii drogi i - podobnie jak aktywny tempomat - sterować pracą przepustnicy i hamulców. W dłuższej perspektywie zadebiutować ma również inteligentny system zarządzania oświetleniem, który - w oparciu o rozpoznawanie znaków drogowych - automatycznie doświetlać ma skrzyżowania i ronda.

Przy okazji prac nad nowymi rozwiązaniami Ford udoskonalił też obecnie wykorzystywane technologie. Kilka modyfikacji wprowadzono do - ułatwiającego parkowanie - systemu Cross Traffic Allert sprzężonego z układem hamulcowym. Rozwiązanie ułatwia wyjeżdżanie tyłem z miejsc parkingowych. Wyposażony w czujniki radarowe system monitoruje przestrzeń po bokach pojazdu ostrzegając kierowcę przed - pozostającymi poza zasięgiem wzroku - rowerzystami czy motocyklami. Co ważne, w przypadku wykrycia szybko zbliżającego się obiektu Cross Traffic Allert automatycznie aktywuje hamulce zapobiegając stłuczce.

System jest częścią nowego pakietu mającego zapewniać użytkownikom Fordów "bezstresowe" parkowanie. Oprócz Cross Traffic Allert klienci mogą też liczyć m.in. na szerokokątną kamerę cofania czy aktywny system parkowania potrafiący samodzielnie zlokalizować miejsce i zaparkować pojazd w tzw. zatoczce. Co więcej, Ford proponuje też system Park-Out Assist potrafiący wyręczyć kierowcę w wyjeździe z takiego, ciasnego, miejsca parkingowego.

Ford pracuje też nad technologią pomagającą omijać przeszkody w sytuacjach, gdy próba hamowania zakończyłaby się wypadkiem. Dzięki czujnikom radarowym i przedniej kamerze, elektronika potrafi przewidzieć taki scenariusz i przygotować samochód na gwałtowny manewr omijania. W przyszłości system będzie też potrafił samoczynnie wybrać odpowiedni tor jazdy przy omijaniu przeszkody.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Ford
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy