Kirchhoff dla agili
Na początku kwietnia została uruchomiona produkcja części do opla agili w nowym zakładzie Kirchhoff Polska Assembly w Gliwicach Łabędach. Kirchhoff Polska rozpoczyna także ekspansję na rynki Europy Środkowo-Wschodniej, w pierwszym etapie na Węgrzech i Rosji.
Firma należąca do niemieckiego koncernu motoryzacyjnego Kirchhoff Automotive, obchodzi 5-lecie swojej działalności w Polsce. Wybudowany od podstaw zakład Kirchhoff Polska znajduje się w Specjalnej Strefie Ekonomicznej EURO-PARK Mielec i produkuje metalowe części i komponenty do struktur nadwozi samochodów osobowych, m.in. dla firm General Motors, Suzuki, Ford i Volkswagen.
"Symbolicznie zamykamy pięć lat naszej działalności w Polsce, którą uważam za niezwykle owocną - powiedział Janusz Soboń, Dyrektor Zarządzający Kirchhoff Polska. "W 1998 roku rozpoczęliśmy budowę nowego zakładu, a produkcję uruchomiliśmy zaledwie rok później. Kirchhoff Automotive zainwestował w Polsce 25 milionów EUR, natomiast w tym roku planowane są inwestycje na poziomie 6 milionów EUR. Produkujemy na rynki Europy Zachodniej i planujemy ekspansję w Europie Środkowo-Wschodniej - wylicza dyrektor Janusz Soboń. "Nasze plany będziemy konsekwentnie wprowadzać w życie" - zapowiada.
Na eksport trafia 60% produkcji z Mielca. Największe dostawy w kraju realizowane są do Opel Polska w Gliwicach. Nowy zakład w Gliwicach rozpoczął działalność w hali wydzierżawionej od Zakładów Mechanicznych Bumar Łabędy. Dostarczać będzie zespoły do kompletnej struktury przedniej części nadwozia samochodu agila. Części do tych zespołów produkowane są w Mielcu.
Ponadto, zakład w Gliwicach wytwarzać będzie części i komponenty do modelu astra II, którego produkcję uruchomiono niedawno w zakładzie Opel Polska. Kirchhoff Automotive zainwestuje w Gliwicach w tym roku około 3 mln zł. Nowy zakład w najbliższych tygodniach zatrudniać będzie ponad 50 pracowników. W przyszłym roku roczne obroty zakładu osiągną 30 mln zł.
Jednocześnie Kirchhoff Polska rozpoczyna ekspansję na rynki innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. "Właśnie sfinalizowaliśmy zakup gruntów w strefie przemysłowej Esztergom na Węgrzech pod budowę kolejnego zakładu na potrzeby założonej w styczniu tego roku nowej firmy Kirchhoff Hungaria" - wyjaśnia dyrektor Janusz Soboń.
Inwestycja na Węgrzech realizowana jest przez polsko-niemiecki zespół projektowy. Została zapoczątkowana dzięki zawarciu z japońskim producentem Suzuki Motor Company kontraktu na dostawę pakietu części o wartości 10 mln EUR do nowego modelu samochodu, który będzie produkowany od przyszłego roku w zakładzie Magyar Suzuki Corp. w Esztergom. W pierwszym etapie Kirchhoff Automotive zainwestuje na Węgrzech ponad 2 mln EUR, w tym w budowę zakładu green-field. Wielkość zakładu będzie zbliżona do montowni w Łabędach. Części do finalnych produktów Kirchhoff Hungaria pochodzić będą także z Mielca.
Następny kierunek ekspansji to Rosja. Obecnie prowadzone są rozmowy z potencjalnymi klientami w tym kraju. "Przewidujemy, że pierwsze konkretne efekty rozmów będą widoczne w przyszłym roku" - mówi dyrektor Janusz Soboń. Celem zarządu przedsiębiorstwa jest stworzenie kolejnego centrum techniczno-marketingowego Kirchhoff Automotive na Europę Środkową i Wschodnią, w oparciu o polskie kadry inżynierskie i handlowe. Jednym z podstawowych elementów tego ośrodka już jest dynamicznie rozwijająca się narzędziownia z własnym biurem konstrukcyjnym.